Genial musik och lite komik

Opeth, Copenhell 2017

Genial musik och lite komik

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Klockan elva är för en gångs skull en perfekt speltid utomhus för de svenska proghårdrockarna, numera med betoning på det första prefixet. De sista solstrålarna dör ut i samklang med introt hämtat från Popol Vuhs soundtrack till filmen Nosferatu. Fansen, med tendens åt nördigare läggningar, är minst sagt extatiska och ropar frontmannens efternamn. Sedan är det dags att se hur Opeth hanterar en festivalspelning den här gången.

Naturligtvis brukar det ordna sig, men det är inte den lättaste av uppgifter för ett band som har en hyffsat spretig diskografi att plocka ifrån. Fullt förståeligt är det att Opeth vill fokusera på sitt nyare material, samtidigt som de aldrig är främmande för att blidka fansen.

En timmes speltid räcker totalt till sex låtar, varav två hämtas från fjolårets Sorceress. I övrigt är det nästan bara Ghost Reveries och framåt som står för materialutbudet. Tio års karriär utelämnas alltså med undantag för avslutande monstret Deliverance. Inte till det minsta förtret. Att pricka in allas favoritlåtar är inte den lättaste av uppgifter när genomsnittslängden på ett stycke ligger runt tio minuter, men kvällens låtlista är absolut genial. Inte minst är det trivsamt att höra färska Era med sin ABBA-minnande refräng. Opeth känns lite som ett band där alla låtar är allas favoritlåtar.

Konserten är den första utan svikande ljud på hela dagen, vilket ger inramningen ytterligare en boost. Mikael Åkerfeldt visar som vanligt upp sina färdigheter i komik när han ber publiken att genom handuppräckning välja vilket språk han ska prata på, bara för att kunna presentera Cusp Of Eternity med en upplysning om att hans kiss luktade sparris imorse. Annars är det mestadels musiken som får tala, vilket kanske är tur med tanke på att flera danskar omkring mig ber om översättning. Det enda som behövs för att lyfta Opeth ytterligare ett snäpp i livesammanhang är kanske att det händer något roligare på scen, men å andra sidan räcker tonerna långt.