Norrmännen är omöjliga att värja sig emot

Kvelertak, Bråvalla Festival 2017

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Nu är nog det här sjunde konsertrecensionen från årets Bråvalla där jag lägger mycket vikt vid åskådarna. Men om ni är villiga att ursäkta min tendens till elitism och åldersdiskriminering så påverkar publiken upplevelsen av en festivalspelning väldigt mycket på en tillställning med så här blandad publik. Under Kvelertaks 75 minuter är det till bedömningens fördel.

Medelåldern är tio år högre än när Dark Funeral lirade någon timme tidigare. Här är äldre Turbojugends och rutinerade hårdrockare som vet hur en beter sig (inte slåss). Paret som låg och solade under tidigare nämnda konsert är uppe och röjer längst fram tillsammans med en pappa och hans barn under Blodtørst. Bredvid mig sitter en kille i permobil och ler med hela ansiktet.

Som om inte den för ovanlighetens skull vänskapliga stämningen räckte är Kvelertaks musik nästan omöjlig att värja sig mot. I synnerhet med tillhörande liveenergi och ugglor som blickar ner från Orange-stärkarna. Deras storhet bygger lika mycket på framförandet som den originella hybriden av punk, black metal och rock'n'roll med en touch av Iron Maidens Di’Anno-era. 1985 låter rentav lite Van Halen.

Vem kan inte älska en sångare som kommer ut med en ugglemask? Eller de tre gitarristerna, lika omaka som publiken på festivalen. Bjarte Lund Rolland spelar utan plektrum, Vidar Landa döljer sig bakom frisyren och Maciek Ofstad spatserar omkring i bomberjacka och solglasögon med världens flin. För att inte tala om Marvin Nygaards nedklottrade hydda som innehåller mer bläck än en Ballograf-fabrik. Dessutom har han skrivit sin sons namn med tejp på baksidan av basen.

När en tror att den episka niominutaren Heksebrenn kramat den sista musten ur både publik och spelemän kommer den avslutande urladdningen i Kvelertak. Erlend Hjelvik vevar en enorm flagga och glädjen vet inga gränser. Härligt att musiken kan få vinna ibland.