Bjuder in till sin värld under broarna och det är lycka

Stor, Trädgården, Stockholm

Recenserad av Karin Lillbroända | GAFFA

Stor lyser av glädje den här fina sommarkvällen i slutet av juni. Han flyger upp på scenen och inleder med Fubu. Total lycka. Låtens tempoändringar, pendlande intensitet och pauser är så kul att vara med om. Och vilken lycka kan jämföra sig med att ha så roligt på en konsert att man skrattar och ler hela vägen igenom. Den här kvällen upplever vi musik till den grad att vi är musik. Allting är musik.

Stor har precis släppt ett fantastiskt album i Under Broarna. Jämfört med sig själv har han gått till måttstockens ände och längre än så. Jämfört med svensk hiphop är han tveklöst i täten. När han för första gången presenterar sitt album live på scen står det även klart att Under Broarna är ett tidlöst poetiskt verk.

Direkt efter den explosiva inledningen kommer poeten fram i Cocaina, en storslagen låt som Stor förlorar sig själv i samtidigt som publiken bjuds in i ensamheten. Tittar vi upp mot himlen ser vi Skanstullsbrons underrede och aldrig har väl en konsert haft finare inramning.

Resten av konserten fortlöper i mestadels nytt material och det känns som att alla är med på varje not. Vi skriker ”Revolutionär!” med höjda nävar i Svartskallar. När Linda Pira dyker upp på scen och blir snurrad tre varv i luften när Stor lyfter upp henne är vi alla precis lika lyckliga. Fantastiska Lucia Pinera förgyller flera av låtarna och är ett fullgott substitut för Cherrie och Seinabo Sey. Och Rihanna till och med, för den svenska versionen av Kiss It Better som Lucia gör till sin egen är en av konsertens höjdpunkter.

Varje gång en gäst får plats på scenen blir festen ännu festligare. Att den kompletta lineupen till hitten Swish finns på plats och gör en mördande version av låten gör en glad över svensk hiphops tillstånd.

Efter knappt en timme är tiden slut och vi hämtar andan. Strax innan har vi har fått sjunga med Jireel i sommarosande Nighttime och vifta våra händer till blytunga Gee Dixon i Armani. Efter publikens skanderande går Stor upp på scen för en sista låt – Vägen Hem. En låt som givetvis är väldigt fin på skiva men som höjer sig flera nivåer när den spelas live. Så ska den upplevas. Helst utomhus en kväll sent i juni också. Under broarna i Stockholm.