Yranveteraner väcker Storsjöodjuret ur dess slummer

Johnossi, Storsjöyran, Östersund

Recenserad av Anders Nilsson | GAFFA

När Johnossi spelade på Storsjöyran 2010 fick de den otacksamma uppgiften att ersätta huvudakten N.E.R.D, som hade ställt in med kort varsel. På en scen som brukar reserveras för festivalens allra största dragplåster, visade Stockholmsduon var de hörde hemma. När de samma år, möjligen i ren hybris, lät några av landets främsta tecknare göra serietidningen Johnossi Comics, var det tydligt att bandet hade nått en ny nivå.

Sedan några år tillbaka är John Engelbert och Oskar Bonde inte lika strikta med sin tvåsamhet; keyboardisten Mattias Franzén ansluter även på denna turné. Tre är trots allt fler än två, dessutom ser det bättre ut på scen. Inte minst hörs det. Den sura kritiken av senaste plattan Blood Jungle är som bortblåst när Air Is Free dundrar igång. Låtens karaktäristiska brass används kreativt och kaxigt nog som intro. Ytterligare en handfull nya låtar fyras av, uppblandat med några av de starkaste från förr, som Mavericks och What’s The Point. Även om det tar en liten stund innan publiken är med på det röjigaste tåget, är det så pass fullt ställ att när Alone Now sänker tempot ett uns, upplevs den som lugn i sammanhanget. Den goda uppslutningen och stämningen i Badhusparken verkar göra sitt till för att det musikaliska självförtroendet ska hålla hela vägen i en timme.

Medan vissa artister blir för stora för sitt eget bästa, fortsätter andra att vara intressanta och relevanta. Johnossis recept kan vara att de har kvaliteterna av ett arenarockband, utan att bli klichéer av sig själva. För att befästa mytbilden vore det på sin plats med ett nytt seriealbum, med premissen att deras altrock smäller så hårt att självaste Storsjöodjuret väcks ur sin slummer.