Glest när supersystrar röjer väg

LASH, Storsjöyran, Östersund

Glest när supersystrar röjer väg

Recenserad av Anders Nilsson | GAFFA

Systraduon LASH har sagt att de inte bryr sig om trender och att deras normbrytande stil provocerar: "Vi är tjejer och vi är kaxiga i vår musik, vi ser rätt tuffa ut. Så det är klart att det blir hotfullt för grabbarna." Just därför känns det logiskt att Sabina och Anfa Lashari har varit förband till New York-artisten Princess Nokia; som "gender bender rappers" delar de aversionen mot att placeras i fack och söker inte någons godkännande.

Spelningen på Storsjöyran blir en halvtimmes lektion i självförtroende. Det blir också en prövning i att hålla ångan uppe inför en minimal publik. Ett tjugotal ungdomar har väntat framför scenen när dj:n vevar igång Para Ya. Även om publiken växer något, har duon svårt att dölja besvikelsen. Dock är en kärntrupp av tonårstjejer så peppade, att de tillsammans med artisterna bildar en allians i att ta konserten i hamn.

Oavsett om det rappas om framgångsdrömmar eller trassliga uppväxter, tror man på vad LASH säger. Det är mycket tack vare vant samspel över explosiva beats. Hårda Gäris i min kucha förvandlar Zig Zag-tältet till en svettig klubb på den amerikanska östkusten (åtminstone den plätt av tältet som befolkas). Klungan av trogna fans kräver Para Ya som extranummer, som flyter ännu bättre med förnyat förtroende. Här finns inget ängsligt finger i luften. Det enda som höjs i skyn, är ett berättigat långfinger mot blekt radioskval och gubbfasoner. Löften om att skaka om genren förpliktigar, men av de boostade tonåringarna att döma har LASH redan vunnit en nog så viktig seger.