Som aloe vera för välmåendet

Eva Dahlgren, Way Out West, Göteborg

Som aloe vera för välmåendet

Recenserad av Simon Lundberg | GAFFA

Det är tidig morgon för en festivalbesökare. Därför passar det så utmärkt att Eva Dahlgren är en av de som får starta en ny dag på Way Out West. Hon lägger en mjuk filt över publiken när hon sätter igång. Musiken kan beskrivas som "rumslig", "betryggande" och vågar jag säga "mysig"? Samtidigt blir det aldrig trist.

Eva öppnar sin stora guldkista med svenska popguldkorn och publiken sväljer varenda ljuvlig bit. Hon står trygg på scenen när hon inleder med att hon ska "lägga oss på moln". Det är som balsam för själen, eller nej – det låter så himla klyschigt. Som aloe vera för välmåendet.

Sen händer det grejer lite innan halva konserten fortgått. När Eva tillsammans med en stor puka inleder Guldgrävarsång hamnar publiken som i trance. Det ekar hela vägen in i allas hjärtan och osökt börjar jag tänka på min mamma som är så avundsjuk att jag får se en av hennes stora idoler. Gåshuden lägger sig inte på flera minuter – ursäkta min blödighet, men det var en fin stund.

Konserten fortgår i liknande manér. Eva öppnar kistan och kastar ut Ängeln I Rummet, Jag Är Gud och Ung Och Stolt. Den sistnämnda inleds med ett politiskt tal. Kanske inte ett brandtal, men en lugn och förbittrad Dahlgren som menar att ingenting ändrats sen hon skrev låten på 1980-talet. "Det som en gång var osynligt har blivit brunt" säger ändå mer än någonting.

När hon blandar ut konserten med låtar från förra årets Jag Sjunger Ljuset så funkar det bara ibland. Säg Mitt Namn är dock en läcker låt som visar upp en ny, lite mörkare, sida av Dahlgren – med tung trummaskin och allt.

Det är en behaglig konsert som tyvärr inte slutar i samma välbehag. Ljudet när alla instrument i slutet samtidigt spelar i de högre registren skapar en obehaglig dissonans. Kanske är det med flit. Men halva publiken håller för öronen – vilket är synd med tanke på en så fin och mysig konsert. Överlag visar Eva Dahlgren ändå varför hon är en av de viktigaste grundpelarna i svensk pophistoria.