Njuter tillsammans med oss

Roy Ayers , Øyafestivalen, Oslo

Njuter tillsammans med oss

Recenserad av Veronica Larsen | GAFFA

Tappert utspridda ponchos i palettens alla färger beger sig från americana-inspirerade Darling West eftermiddagsspelning till scenen bredvid. Här ska legendaren Roy Ayers och hans band strax inta scen denna regnvåta första dag på Øyafestival. De inleder passande nog med vackra hitten Everybody Loves The Sunshine och ett manligt sällskap som hukat under ett större träd springer jublande fram till scenkanten, salongsberusade på dagens första pils.

Roy har hjälp av tre andra kollegor på scen och han ger dem gott om utrymme, vi får trivsam soul med psykedeliskt jazziga inslag. Roy gör små inspel med sång då och då men långa partier låter han bandet leka med sina instrument, själv ser han på, som att han mår bra av att bara lyssna. Emellanåt spelar han vibrafon som blir en slags förstärkning av det ihållande regnet, det låter som regndroppar dripp dropp, plink, plonk.

Till vänster om scen ett inspelningsteam, men fokus är inte på Ayers, huvudpersonerna är istället ett äldre par i sydväst som stöttande håller om varandra i publiken. Kanske spelas det in en dokumentär. På scen fortsatt njutbart från vibrafon och övriga instrument vars värme blir solstrålarna vi saknar, 76-åriga Roy fortsätter att iaktta sitt band och det är väl det fina med att bli till åren – att man kan låta andra göra jobbet istället för en själv.

Första och andra låten tar imponerande upp hela den första halvtimmen, sen blir det mer funkorienterat i högre tempo. Ett snyggt trumsolo rivs av och mannen bakom pinnarna torkar svetten ur pannan. Roy torkar omsorgsfullt vatten med en handduk från sin älskade vibrafon.

Sommarens vattenbrist känns som ett minne blott när jeansknäna är dyngsura, men det lilla trädet intill scen med hjärtformade blad fungerar ändå förvånansvärt fint som paraply. Roy, han fungerar som humörhöjare och när han 50 minuter senare kliver av scen och tar värmen med sig fryser vi.