Tre rapmusketörer som inte når toppen

Migos, Øyafestivalen, Oslo

Tre rapmusketörer som inte når toppen

Recenserad av Veronica Larsen | GAFFA

Kontroversen mellan Migos och Joe Budden på årets BET Awards får nog klassas som ett av 2017 års höjdpunkter och efterföljande buzz och memes på twitter var minst lika underhållande. Åter visade mänskligheten prov på enorm fascination för kombinationen celebritet och ventilerad ilska i publika rum. Vi minns väl alla hissincidenten 2014 då världens kändaste par och en syster rök ihop.

Att de tre rapmusketörerna är en kvart sena in på festivalens största scen är något som i eftersnacket till konserten verkat ha irriterat en del. Att man ska passa tiden är något nordbor tar för givet, och när så icke sker blir vi märkbart stötta. Undertecknad tar förseningen med ro och gläds istället åt det tillfälliga regnuppehållet under festivalens blötaste dag, bredvid några norska dudes som förväntansfullt fnissar ”raindrop, drop top”.

Konsertupplägget är klassiskt. En DJ värmer upp publiken till tonerna av ”DJ Khaaleeeed” och fortsätter sedan spelningen igenom att hojta alltför välbekant: ”put your hands up”, ”make some noise for” samt leka lite väl mycket med samplade gunshots.

Quavo, Offset och Takeoff är klädda i varsin färg: lila, svart och reflexvästgul. Intrycket är snarare gulligt än tufft, som när en förälder vill skilja sina barn åt. Från scen ropas det ”it’s been raining like a motherfucker, let’s make this bitch slippery” och slirigt blir det. Att Migos halkar på vägen och inte når toppbetygsberget beror dels på låtmaterialet som inte är tillräckligt differentierat, dels på bristande scenpersonligheter. Trion går mest runt och verkar vilja överlämna dansen och festen åt publiken.

Hannah Montana glimrar dock lite extra, likaså Bad And Boujee som vi får vänta för länge på. En norsk flagga bärs in och publikflörtandet i påhittade frasen ”Which way? Norway!” går hem hos publiken. Videoprojektioner i bakgrunden av vad som ser ut att vara John F. Kennedy, Martin Luther King och ett antal gravstenar påminner oss om det rådande världsläget 2017, som politiskt inte varit någon höjdpunkt. Nej, Migos kan bättre än så här, men när de ber oss göra ”middle fingers up for the system” lyder vi tveklöst.