Underhållande blandning av politik, agitation, solidaritet och kärlek

Billy Bragg, Pustervik, Göteborg

Recenserad av Magnus Sjöberg | GAFFA

Efter det senaste dryga årets politiska händelser, med bland annat Brexit och Donald Trump, skulle en spelning med Billy Bragg kunna vara mer politisk och mer förutsägbar än normalt. Det finns liksom lite väl mycket material, lite väl många brandhärdar i världen idag som skulle kunna komma i fokus, förutom den passionerade vurm för enighet och solidaritet med den lilla människan, arbetaren, som alltid varit hans signum som artist och person.

Men en spelning med Billy Bragg blir aldrig förutsägbar. Precis som alltid är en kväll i hans sällskap en underhållande mix av politik, agitation, solidaritet och kärlek. Nästan som en rubrik och fond för spelningen, tillfället och Billy Braggs hela gärning hänger för kvällen Hamnarbetareförbundets flagga över scenen i en solidaritetsaktion. Och även om både Trump och Brexit får sig ett par omgångar och analyser – ”Det var som att David Bowie tog med sig verkligheten när han gick bort” – dominerar de inte kvällen.

Första timmen är lite lugnare, lite mjukare, nästan stillsam. Huvudparten av låtarna är hans ofta ömsinta och mjuka kärleksballader som på samma gång är personliga och samhällsanknutna; det personliga är lika politiskt som något annat, något som också kommer igen i hans tolkningar av Woody Guthrie. Låtar som skrevs för 70 år sedan, men som fortfarande är lika aktuella, precis som Braggs egna. Allt bäst illustrerat i versionen av Accident Waiting To Happen som har över 25 år på nacken, men som här tillägnas Donald Trump.

En spelning med Billy Bragg är alltid en svindlande färd genom kärlek och uppror, genom oftast briljant musik och hans mellansnack, som skulle kunna fylla kvällen i sin egen rätt. Den andra halvan av kvällen blir alltmer fylld av det politiska, det som i grunden är hans kännetecken. Han pratar om vikten av fackföreningar, om vikten av att stå upp för varandra, om mediaklimatet som ibland kan fylla en med hopplöshet och apati, om vikten av empati; om vikten av att kombinera empati och aktion; om vikten av solidaritet. Allt inramat i en innerlig version av Between The Wars och en kraftfull There Is Power In A Union. Innan allt är över har han också uppmanat oss att ta med oss den kärlek, sammanhållning och enighetskänsla som uppstår den här kvällen in i vardagen, och upprätthålla den. Och så avslutas allt med den obligatoriska allsången till A New England, den här stunden i slutet av en Billy Bragg-spelning som man alltid tar med sig i hjärta och hjärna in i fortsättningen av tillvaron, in i vardagen. Det är en väldigt fin känsla.