Action Bronson
Blue Chips

Underskattad trots hans ärlighet

Album / Atlantic
Utgivning D. 2016.08.25
Jonathan Sindihebura

Action Bronson får inte tillräckligt mycket kärlek för sin ärlighet. Han har aldrig påstått sig vara djupare än vad lyssnarnas ögon kunde nå. Action är en lika visuellt tilltalande konstnär som sista låtsamlingen i Blue Chips-serien är musikaliskt behaglig. Med TV-shower som demonstrerar hans kulinariska skickligheter, en kokbok och hårda rader om de mest utsökta tingen livet har att erbjuda, har hiphop fått sin första proletära rappare på ett bra tag. Detta är nog hur pendeln bör svänga tillbaka efter att 2010-talet inleddes med gulddrypande Watch The Throne.

Att ge honom etiketten proletär stämmer kanske inte helt vid det här laget i hans karriär, men det mesta i att uppskatta rap handlar ändå om att låta sig själv skjuta upp sin misstro. Det finns något som känns väldigt uppnåeligt i allt Action säger. Jämför till exempel dessa två rader: Å ena sidan "I coulda bought a place in Dumbo before it was Dumbo / for like 2 million / that same place today is worth 25 million / Guess how I’m feelin’ / Dumbo” å andra sidan: “Two pumps from the inhaler got me feeling like Lawrence Taylor / Two kisses on the cheek for my tailor (Mwah! Mwah!)”

Två New Yorkare som pratar om sina känslor. Svårt att ha medkänsla för Jay Z – i scenariot hade han ju trots allt två miljoner till att börja med. Action ger ditt Astma-sjuka jag rimliga förhoppningar om att ha en skräddare till vän. Samtidigt underhåller han dig med en unik aggressivitet och en nästintill bottenlös energikälla som det här albumets makalösa produktion visar upp.