Gör precis vad fan hon än vill

Tove Lo, Popaganda, Stockholm

Gör precis vad fan hon än vill

Recenserad av Josefi Jönsson | GAFFA

Luften är kylig i Stockholmsnatten när det vita skynket som täckt Popagandas stora scen faller. I sedvanligt matchande byxor och magkort topp möter Tove Lo publikens jubel. Bakom flimrar LED-skärmarna med samma utstrålning som henne själv. För är det någonting den svenska stjärnexporten utstrålar är det pondus – och solklar Ladywood. Inte minst när hon mitt i Talking Body går topless. För att ytterligare styrka att hon gör precis vad fan hon vill vare sig det handlar om på scen eller med sin egen kropp.

Att tänka sig att Tove Lo en gång varit tjejen som ingen trodde på känns ofattbart. Ändå står hon stundom där framför en keyboard och berättar om just det. Tiden före det att hon avslutade den sista svenska festivalen för sommaren. Men tiderna förändras och på ett bad i Stockholm står hon nu och levererar världshits som ingen kan ha undgått.

Men vunnen stjärnstatus till trots är det något som skaver. Den frispråkiga artisten är definitivt ett namn värt att headlinea med. Men kanske inte att stänga en hel festival med. För även om Tove äger varenda sekund där uppe på scen så känns det stundtals aningen trist. Det händer oerhört mycket, samtidigt som om att det känns som om att det händer absolut ingenting.

Publiken verkar inte riktigt vara med på noterna och kanske spelar avsaknaden av olika tempon en roll i detta. För det är ständigt hela vägen upp och bara en enda gång en dal neråt. Kanske hade hon gjorts mer rättvisa om hon istället avslutat första dagen. Eller också hade hon bara behövt en aningen mer välbalanserad setlist.