Trösterikt mörker för alla

Christian Kjellvander, Stockholm Americana, Kägelbanan

Trösterikt mörker för alla

När den musik som går under samlingsbegreppet americana växer i Sverige så är det inte mer än logiskt att genren också får allt fler festivaler. Rootsy har kört Rolling Rootsy Revue under några år (med uppehåll 2016) och nu gör Northern Trail ungefär samma sak, på samma plats. Endagsfestivalen Stockholm Americana på Kägelbanan bjuder nästan tolv timmar americana på två scener. Spelningarna mer eller mindre hakar i varandra, vill man kan man se samtliga 13 akter. Samtidigt är denna del av musik-Sverige inte större än att Rootsy tipsar om kollegorna i Northern Trails evenemang på Facebook.

Christian Kjellvander intar den stora scenen efter att The Dustbowl Revival serverat full orkestermakaron, med allt av soul och funk med gasen i botten samt cover på Breakfast In America, på den mindre scenen. Kjellvander är ungefär så långt bort man bara kommer från The Dustbowl Revivals gyckel.

Live är han exakt så inte in your face som han är på A Village: Natural Light (2016). Förutom att scenen badar i rött ljus och rök så är det ingenting av yttre åthävor. Han ägnar konserten nästan uteslutande åt förra årets släpp. En serie lågmälda, kärva och urstarka ödemarksstycken. De sväller exakt så mycket som en livetillställning kräver. Det medföljande bandet ger låtarna ett uns mer psykedelisk rock och distinktion. Croonernumret Riders In The Rain blir nästan Kent-lik med sitt svävande sus. Medan Staghorn Sumacs outro låter ännu mer som Refuseds gamla hardcoredänga Rather Be Dead. Den fantastiska Always With The Horses blir i sin tur ännu mer The National än vad den redan är. Annars är Det är svårt att inte tänka på Tindersticks när Kjellvander lägger ut sitt ljudlandskap.

Det är ljuvligt. Mörkt och säreget trösterikt på samma gång. Han syns knappt där han spelar i röken. Ett scenspråk samstämmigt med hans musik. Detta är inte cock-rock eller selfiepop. Detta är riktig musik, för alla, om alla.