Som en krusning i rummet

Julie Byrne, Fasching, Stockholm

Som en krusning i rummet

(Pressbild)

Att säga att det är en lågmäld tillställning som den amerikanska folkmusikern Julie Byrne bjuder på är en grav underdrift. Hon plockar fjäderlätt på gitarren eller slår an ackorden endast ytterst försiktigt. Och sjunger så där mjukt som hon gjort sig känd för, nästan bara som en krusning i rummet. Scenen är vagt upplyst och i slutet ber hon arrangören om att dra ner ljuset än mer.

Även när hon tar upp Taryn Miller, som får assistera på en knäsynth, så förser vännen musiken endast med lätt susande ackord. Också tystnaden tar stor plats framförandet, ibland på ett sätt som får musiken att upplevas som lite stapplande. Och när hon avslutar låtarna väljer hon ibland helt enkelt att bara sluta spela, tvärt.

Det är mitt eget fel, men jag står ganska långt från Faschings scen och musiken konkurrerar med ljudet från ventilationssystemet. En stor del av intimiteten går tvivelsutan förlorad på denna distans.

Merparten av spelningen ägnas åt årets släpp, Not Even Happiness. En fragmentariskt berättad nomadskildring. Där berättarjaget är mer som ett rö för vinden, än något slags hobo-resande till följd av varierande fördelning av fattigdom och upptäckarlust.

I ärlighetens namn är detta inget som behöver upplevas live, även om framträdandet är fint. Och då tycker jag ändå att aktuellt album är fantastiskt. Det är svårt att precisera vad Byrne gör så bra, något revolutionerande är det inte. Utan det är musik inom en folkmusiktradition som bara fortsätter att spotta ur sig mer eller mindre vassa singer-songwriters. Men hon lyckas servera en synnerligen besjälad version av att driva som en lekboll för universums nycker. På platta alltså. Live känns detta fortfarande som en absurt konstlad situation. En situation där försiktighet och känslighet likställs med äkthet. Trots att det är en pose som alla andra poser. Eller så är undertecknad bara alltför cynisk.