Dinner
New Work

Mysig dansk middagspop

Album / Captured Tracks
Utgivning D. 2017.09.08
Jonathan Eklund

”Take it in, take it straight to your heart” sjunger Anders Rhedin på det där märkliga sättet som har kommit att bli synonymt med moderna danska pophistorier – har ni missat Gents eller First Hate bör ni kolla in dem. Rhedin gör nog dock rösten allra bäst av de tre, för när han sjunger är det verkligen straight to your heart som gäller – även om rösten sjunger orden sådär märkligt som gör att många väljer bort att lyssna alls.

På ett sätt kan uppföljaren till förra års albumdebut Psychic Lovers också verka ligga närmare hjärtat. För där fjolårsplattan fortfarande var tämligen kitschigt tillskruvad 80-talsnostalgi med fokus på synthar är New Work mycket mer poprocklunkigt á la slackiga amerikanska gitarrband. Det gör att Rhedins texter kommer närmre, vilket kan skapa närhet men i det här fallet mest produktionsmässigt. Däremot inte känslomässigt då ett viss mått av desperation som tidigare varit högst närvarande i Dinners musik går förlorad i det mysiga landskap han målar upp.

Till en början är det svårt att acceptera Dinners utveckling, för det som gjorde såväl de gamla EP-släppen som Psyhic Lover till små favoriter var rösten kombinerat med den lekfullt skruvade elektroniska musiken. Men när en väl vant sig vid att New Work inte riktigt är skapat på samma sätt, då finner man istället ro i att höra Anders Rhedins små popalster. Om det Dinner släppt innan visar på egensinnighet visar New Work på hur duktig låtskrivare Rhedin är, även något mer avskalat. Det resulterar i ett, för Dinner, rätt enkelt och mysigt album.