Rapsody
Laila's Wisdom

Ibland är det bara dessa förbannade rader

Album / Roc Nation
Utgivning D. 2017.09.22
Jonathan Sindihebura

Vem hade den bästa versen? Det är den självklara och konstant återkommande frågan som ställs när två (eller fler) mästare träffas på en och samma hiphop-låt. Att den dittills ganska okända rapparen Rapsody från North Carolina skulle ge upphov till den debatten när hon gästade på Kendrick Lamars massiva To Pimp A Butterfly var dock helt oväntat. Svaret förblir subjektivt när det gäller låten Complexion (A Zulu Love). Nu möts dessa två igen på spår två, Power, och Rapsody cementerar sina artistiska förmågor och får Lamar att låta formelenlig.

Hennes musik är så mycket mer än bara tävlingsinriktad. Det hon iscensätter på Laila's Wisdom, döpt efter Rapsodys mormor, är svårt att blicka förbi. Det kräver inte mycket från en men plötsligt märker man att man sitter fast, hypnotiserad av de minutiösa kompositionerna.

De magiska stunderna att spola tillbaka till är så många att den timmeslånga utgivningen lätt blir ett helt heltidsarbete att lyckas ta sig igenom. Oftast är det en kombination av Rapsodys ständigt skiftande flow över dessa atmosfäriska beats från legenden 9th Wonder. Ibland är det bara dessa förbannade rader också. Hon är ingen punchline-rappare, men var och varannan mening hon så tydligt och noggrant valt ut ur hennes skattkista är projektiler som hon släpper med en avancerad precision.

Svagheterna i Laila’s Wisdom är så, uppfriskande nog, svåra att hitta. Man skulle kunna säga att detta förmodligen blir ett rapfans favoritalbum, men att de flesta låtar inte kommer att nå ut till lyssnare i den stora strömmen. Men är det verkligen en nackdel? Snarare är det ett bevis för Rapsodys integritet som trotsar den hajpen kring talangen hon visade för två år sedan på Lamars album. Hon levererar kvinno-uppmuntrande livsåskådande språkälskande låtar som skapar en miniatyr av den afro-amerikanska kulturen och allt detta i ett paket som är så riktigt som musik kan bli.