Hejaklackrock på gott och ont

Airbourne, Klubben, Stockholm

Hejaklackrock på gott och ont

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Från PA-systemet innan australiska Airbourne kliver på scenen i den syrefattiga Klubben hörs klassiska rocklåtar med Twisted Sister, Iron Maiden, Judas Priest – och förstås deras landsmän AC/DC. För det sistnämnda bandet är en förutsättning för kvartettens själva existens. Utan bröderna Young inget Airbourne.

Faktum är att de lånar så mycket gitarriff och lyrik från rockfarbröderna att man nästan måste skratta. Till exempel påminner Too Much, Too Young, Too Fast väldigt mycket om It’s A Long Way To The Top, medan Livin It Up har påtagliga likheter med Thunderstruck. Ibland varierar de sig en smula med mer traditionella Stones-riff, men i stort sett är all inspiration plockad från AC/DC:s sångbok.

Faktum är att färden i de uppkörda hjulspåren är genomgående för allt bandet gör. Bland de intill förväxling snarlika låttitlarna återfinns Ready To Rock, It’s All For Rock’n’roll och Stand Up For Rock’n’roll. Bandet spelar på Gibson-gitarrer, Fender-bas och är omgärdade av Marshall-högtalare. Såklart.

Likaså poserna på scenen, främst den barbröstade och vilt stirrande frontmannen Joel O’Keeffe, är plockade från formulär 1A. Givetvis både slänger och kaskadspottar han öl över publiken, som lapar i sig biran lika ivrigt som rockklichéerna.

Allt har man sett och hört förr. Men samtidigt, det är ju bara rock’n’roll och alla närvarande gillar det. Publiken är smått fantastisk denna gråmulna tisdagskväll. De sjunger med i varenda text, vevar med nävarna eller spretar med sina lill- och pekfingrar vid varje tillfälle som ges. Airbourne är faktiskt inte till för konnässörerna; det är ”brudar, bärs och boogie” på hejaklacksvolym som gäller. Ibland vill man inte ha nåt annat är det förväntade och välbekanta.

Dessutom har Joel O’Keeffe en pipa som inte ligger långt ifrån salig Bon Scott. Han hade definitivt gjort ett bättre jobb än Axl Rose som Brian Johnsons ersättare under fjolårets sommarturné. Och med tanke på att det kommer bli ett stort tomrum att fylla ut efter att AC/DC lägger ner verksamheten så finns det säkerligen en stabil framtid för Airbourne.