Sam Smith
The Thrill Of It All

Visst är han Adeles hemliga brorsa?

Album / Capitol
Utgivning D. 2017.11.03
Josefi Jönsson

"Jag försökte inte få till någon stor popskiva när jag gjorde det här albumet. Jag försökte ärligt talat bara göra någonting personligt och dagbokslikt", sa Sam Smith när nyheten om en uppföljare till In The Lonely Hour släpptes. Och det är föga förvånande att han med The Thrill Of It All lyckats med sitt syfte.

Det han däremot också lyckats med är att potentiellt röja en välbevarad hemlighet. För visst måste Sam Smith vara Adeles hemliga brorsa? Likheterna är många och dessutom slående; de är båda britter, sitter på sjuhelvetes pipor och besjunger bitterljuv kärlek på ett sådant genuint sätt. Den enda givna skillnaden är väl hur Smith verkar vara bättre på goodbyes än på hellos. Oavsett hur det ligger till visar han likt sin potentiella syster upp hur han på ett mästerligt vis lyckas plocka från personliga upplevelser och omvandla dessa till ljuv musik.

Precis som livet självt varvas uppgångar med nedgångar, framgångar med motgångar och glädje med sorg. Det är dramatiskt ackompanjerat av piano och hoppfullt med full kraft av gospelkörer. Men även om det finns en genomgående röd tråd som håller det hela samman finns det ändå vissa lägre punkter. Palace agerar som en byggnad som rasar ihop – och det tar ytterligare några låtar att renovera upp rasobjektet till ett återfått toppskick.

Fast när sista putset åter är lagt på plats visar Smith återigen att han åstadkommit det han strävat efter. Han har gett sin personliga berättelse om livet. När han kan sammanfatta det hela med det simpla budskapet att allt i slutändan blir bra om man bara tar en dag i taget.