Miguel
War & Leisure

Skapar härligt avslappnad musik

Download / RCA
Utgivning D. 2017.12.01
Özgür Kurtoğlu

I strävan att vara en Entertainer med stort E hör det till vanligheterna att konstnärliga detaljer åsidosätts för att ge mer plats åt sådant som anses ha högre underhållningsvärde. I den moderna R&B-världen innebär det, bland annat, oftast att den självklara intimiteten R&B bygger på i livesammanhang byts ut mot en klart överdriven tilltro i att hårdrockselement kommer lyfta musiken, för att den genren har en mer naturlig fallenhet för teatralisk showmanship. Det tummar inte överdrivet mycket på sångarnas uppenbara talanger, men det berövar musiken dess finess samt sensuella laddning och ersätter det med gitarrgnissel och trumattacker.

En lite oväntad konsekvens av att Miguel på sina tre senaste album växt så oerhört som låtskrivare är att han blivit tvungen att kompromissa mellan sina många begåvningar, hitta en balans för att inte överväldiga det han vill skapa åt varken det ena hållet eller det andra. Han kunde med andra ord också falla i fällan och portionera bort det speciella han åstadkommit på fem år, men valde istället en väg som belönat honom och hans fans många gånger om och som lett till kreativa friheter som är få förunnade.

War & Leisure är utformat mer för att funka som musik framförd av underhållaren Miguel, som om han nu är bandledare och är med i framförandet av musik utöver sång, som om han blir mer bekväm med sin mångtalang för varje projekt han släpper. Därför har han utrymme för mer psych-rock än pop, därför kan han ägna sig åt mer politiskt driven soul med klickande trumspår än radiohits, och därför är han en naturbegåvning på att släppa på sin perfektionistiska ådra och skapa otvivelaktigt härligt avslappnad musik.

Därför behöver Miguel egentligen inte heller de rätt klumpiga rapverserna väldigt populära namn gästar med, de är oremarkabla på ett sätt som musiken med sitt disiga sätt i övrigt är långt ifrån att vara. Den enträgna aspekten av musikvärlden kan Miguel inte skaka av sig. Den som tvingar honom att försöka blidka andra helt i onödan på ett album som lyckas vara säreget och intressant utan att explicit vilja skjuta R&B-genren mot futurism.