Hypnotiskt vackert och fullt av atmosfär

Thor and Friends, Trans Musicales, Rennes

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Med förflutet som slagverkare i Swans vet Thor Harris allting om att skapa repetitiv musik som försätter både band och publik i ett tranceliknande tillstånd. Men där Swans satsade på volym, kraft och att sakta men säkert hamra sönder allt motstånd satsar hans egna band mer på att skapa atmosfär av ett mer lättsamt och positivt slag.

Thor & Friends har mer gemensamt med Philip Glass och Steve Reich än någon rock- eller bluestradition. Det är olika slags hemmabyggda xylofoner och marimbor tillsammans med en liten synt, en fiol och ibland en flöjt. Det är effektivt och vackert och ibland känns det till och med som att låtarna kunde ha varit mycket längre.

Låtarna flyter in i varandra helt utan paus eller prat från scenen. Det är små repetitiva melodier som går runt i cirklar medan fiolen hackar en rytm i bakgrunden. Musiken ändras hela tiden med så små medel att det knappt märks förrän man inser att de faktiskt spelar en helt ny melodi efter ett tag. Alla tre spelar olika rytmer eller melodier som tillsammans bildar en större enhet men så rätt vad det är spelar alla plötsligt exakt samma toner och rytm och det är väldigt effektivt.

Vad gäller utspel får vi ingenting, det är tre personer som står koncentrerat och tittar ner på vad de gör. Och när jag efter spelningen pratade med Thor sa att han att det var farligt att börja tänka på annat under spelningen för det var så lätt att spela fel om man tänkte. Vilket låter vettigt för det är musik där allt handlar om att hamna i ett stadie och sen bara fortsätta det, vilket är samma sak för oss som publik, Thor and Friends hypnotiserar oss och sen sitter vi där och bara följer med på deras resa.