Tune-Yards
I can feel you creep into my private life

En allvarlig lek

Album / 4AD
Utgivning D. 2018.01.19
Jonathan Sindihebura

Vid det här laget är Tune-Yards en genre. Sedan Merrill Garbus började ge ut musik under denna nom de plume för nästan tio år sedan har projektet utvecklats till vad som numera är en duo, där Merrill står för allt musikskrivande och Nate Brenner för produktionen. Musiken som görs är tungt bas- och slaginstrument-baserad, förlitar sig på repetition med hjälp av looppedaler och sångerskans ofta medvetet falska skrikiga röst är smittsam på ett oundvikligt sätt. Hon visar på denna skiva att hon är konsekvent för nischen hon om inte skapat så åtminstone populariserat. Det är rytmisk pop som bara kunde skapas från en utilitär startpunkt, med andra ord musik som använder sig av billiga instrument eller det som finns runt omkring en.

Även om denna skiva tar ett tydligt steg in i en mer polerad produktion kan musiken man hör när man lyssnar på Tune-Yards fortfarande låta ihopslängd, improviserad och bara lekfull. Det kan omöjligen inte finnas ett större misstag än att dra den snabbfattade slutsatsen. Konsten i sig är att få det att låta enkelt. Under turnén för förra albumet Nikki Nack visade duon hur hårt grepp de höll för detaljerna i musiken. Det var som att inse att man blivit lurad av ett trolleritrick när man såg hur precis, ner till nano-sekunden, låtar som Real Thing spelades live – låtar som man annars kan anta skrevs utan någon tanke på struktur och regler.

Albumet vi får idag påminner oss om allvaret i leken genom de teman som är tydligt politiska på spår som Colonizer och Coast To Coast. Det handlar inte sällan om rasism, identitet och vem västvärlden ger talerätt. Merrill Garbus använder inte pekpinnen. Hon erkänner hur svåra ämnen hon handskas med, och texterna bjuder in oss när hon på ett ärligt och naket sätt väljer att titta inåt och inse vilka brister hon själv har.