En kväll god som guld

First Aid Kit, Kägelbanan, Stockholm

En kväll god som guld

First Aid Kit anklagas ibland för att göra tråkig musik. En kritik som ofta kommer från gubbhåll och mest är motiverad av patriarkal uppläxningslust snarare än av systrarna Söderbergs musikaliska kvaliteter.

Men även blinda hönsfågelhannar kan ju, så att säga, hitta korn av sanning. Är det någon form av kritik som överhuvudtaget kan riktas mot denna perfekt samspelta stämsångsduo så är det att de verkar i en genre där det, om man nu ska vara krass, mest handlar om huruvida man ska lägga på orgel eller inte och hur mycket eller lite pedal steel man ska tillåta sig.

Men dessa små detaljjusteringar i arrangemangen, detta sökande efter det ideala americana-soundet och denna ständiga förädling av folksångens anatomi blir av någon anledning så otroligt intressant när det kommer till First Aid Kit. Det är likadant varje gång de ställer sig på scen. Jag korsar armarna, intar en skeptisk min – och sedan sveps jag med av harmonierna. Man är liksom chanslös.

När Svedmyra-duon kliver upp på Kägelbanans scen för att lufta nytt och gammalt för hardcorefans och speciellt inbjudna så är de också stärkta av det kommande albumet Ruins variation. Som exempel kan den väldigt countryljudande Postcard ställas mot dansbandstryckaren Fireworks. In med den rockiga feministprotesten You Are The Problem Here också, och det står klart att systrarna bjuder på en inte tidigare skådad bredd. Det uppstår vågsvall på det genomsköna och lätt böljande americana-havet.

Ruins-förlagda Hem Of Her Dress serveras utan mikrofoner, med akustisk gitarr. Klara lotsar publiken till allsång. Så småningom sluter den multi-instrumentelle Melvin Duffy upp och bistår med mandolin. Sedan även Peps Persson-look-aliken Steve Moore med sitt varsamma trombonspel. Inte tråkigt alls.

Silver Lining-finalen blir guldkant runt en kväll som redan var god som guld. Stay gold!