x
Nils Frahm: All Melody

Nils Frahm
All Melody

Maximal upplevelse kräver en perfektionist

GAFFA

Album / Erased Tapes
Utgivning D. -0001.11.30
Recenserad av
Jesper Robild

”Post” verkar vara det sena 10-talets favoritord, som om de flesta (sub)genrer redan vore inrättade. Tyska kompositören Nils Frahms musik har beskrivits både som post-klassisk och post-techno. Vad kan det tänkas innebära?

Först och främst handlar det om musik utmejslad av en klinisk perfektionist. Frahm har spenderat två år med att bygga ett skräddarsytt mixerbord i Östberlinska studiokomplexet Funkhaus. För att få till önskat reverb har vissa ljudspår fått en extra upptagning i en brunn på Mallorca.

Musiken är en lektion i skillnaden mellan ambient och minimal. För trots att det handlar om svävande tonslott så händer det något hela tiden – även om allt inte är melodi. Hela pianofamiljen möter stråkar, timpani, en trumpet och några tveksamma Enya-körer. Och beats, ytterst minimala sådana.

För att maximera upplevelsen krävs antagligen samma läggning som Frahm, vilket innebär en stereoanläggning för 150 laxar, eller liveformatet i überflådigt konserthus. Men visst går det att njuta av de braiga stunderna ändå – särskilt pianobitarna smälter trumhinnorna.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA