Jack White
Boarding House Reach

En bisarr historia

Album / Third Man Records
Utgivning D. 2018.03.23
Andreas Trella

Minns ni hur Lazaretto från 2014 var den där mysigt jordnära rockplattan, som med sin melodiskt trallvänliga country satte färg på sommarens behagliga dofter? Släng allt det åt helvete och förbered dig istället på att bli fastspänd i en operationssal där vassa instrument aggressivt penetrerar och modulerar om dina innersta organ. Jack White återvänder med ett bisarrt experiment där endast vansinnet har satt gränser.

Boarding House Reach är så experimentell som det bara går. Med en tydligt rå och jordnära kärna av analogt strangulerande fästen, omgivna av ett bråddjupt mullrande ljudlandskap fyllt av vibrerande pulser, trummaskiner och knastriga gitarrsolon som läggs mellan de besynnerliga ljudgångarna.  ”Less is more” – som tidigare varit ett heligt mantra för White – har utvidgats till ett nytt epitet där allt från smooth jazz till hiphop-beats numera får plats.

Det är otroligt mycket som sker och som har pressats in i varje möjlig skåra. Dock ibland på bekostnad av Whites gripande melodier, då istället experimenterandet ersatt den centrala platsen i musiken. Men trots detta finns det någon slags underliggande minimalism kvar som känns bekant.

Boarding House Reach är en utmanande och provocerande uppenbarelse som ligger ljusår bort från Seven Nation Armys simpla träffsäkerhet. Man får nästan leta efter krokar att hänga öronen på för att inte helt försvinna i Whites suggestiva feberdröm. Detta är dock, hur det än låter, något mycket positivt. För ger man bara vanvettet en chans att ta över en smula, så inser man snart hur galenskapen ibland kan vara den bästa medicinen.