Lamix
Ingen som hör

Hopp och förhoppningar

Album / Sony Music
Utgivning D. 2018.02.16
Jonathan Sindihebura

Det liv Lamix har kämpat för att få berätta om är ett som är fyllt med osäkerhet, utanförskap och sorg. Ingen lämnades oberörd när glädjetårarna rann nedför hans och Jireels kinder när de tog hem varsitt pris på P3 Guld. De hade kämpat för att få göra sina röster hörda och äntligen fick de bekräftelsen på att någon lyssnade.

Men så är ju detta en recension av musiken på en EP, inte bara motiven och drivkrafterna bakom den. Lamix musik är offer för ett sällsynt fall av tung substans som inte lyckas tränga igenom en tunn och svag förpackning. Med andra ord finns det ingen egentlig anledning till varför det Lamix har varit med om inte skulle kunna beröra en lyssnare om det hade levererats på ett lika gripande sätt. Med tanke på att det är så starka och så verkliga upplevelser borde intensiteten och den konstnärliga nivån på musiken vara högre än vad som hörs på denna utgivning. När han inte surfar på den dancehall-våg som sveper över musik-Europa (och som för övrigt snart slår mot land) levererar Lamix verser som sorgligt nog gör berättelserna det handlar om svåra att minnas.

Samtidigt kan väldigt få efter att ha hört denna EP tvivla på att Lamix kommer vara en populär och intressant artist, vare sig han väljer att göra de soliga romantiska spåren eller om han vill förmedla sina egna och många andras livsöden, om han lyckas fokusera på att hitta sin röst. Dessvärre finns det inte mycket att fastna för på Ingen Som Hör som skulle tyda på att den dagen redan skulle ha kommit. Lamix är fortfarande bara ett hopp och en förhoppning.