x
Justin Timberlake: Man of the Woods

Justin Timberlake
Man of the Woods

Stjärnan står inför en varumärkeskris

GAFFA

Album / RCA Records
Utgivning D. 2018.02.02
Recenserad av
Daniel Andersson

Smaka på namnet Justin Timberlake. En gång i tiden, säg 2006-2009, stod den forne Disney-programledaren på sin musikaliska topp. Han var popkung, albumet FutureSex/LoveSounds – Memphis-artistens andra skiva – ritade om kartan för kommersiell radiomusik och han älskades av alla. 2018 är tongången en annan. 

Timberlake är långt ifrån slut som artist, Trolls-låten Can’t Stop The Feeling har sålt drösvis, men dagens Justin Timberlake omgärdas inte av samma stjärnglans som tidigare. Hans nya album Man Of The Woods, det femte i ordningen, sätter nämligen ett stort frågetecken kring artisten Justin Timberlake och hans målsättningar. Namnet står inför en varumärkeskris. 

Timberlake har beskrivit de nya låtarna som en återgång till rötterna, vilket känns aningen krystat med tanke på att musiken alltid utstrålat slick proffspop, där söderns countrytradition fått utgöra motpol. Grundtanken har varit att förena det jordnära med modernitet, men det blir varken eller. 

Timbalands och The Neptunes produktion känns hopplös och det mesta ekar tomt. Flanell-balladen Flannel får mig att kräkas vid lägerelden, de upprepade försöken att låta sexig saknar all form av trovärdighet och i slutändan är det mer lockande att marataontitta på Trolls än att genomlida denna missräkning till skiva. 

Emellanåt hittar upphovsmakarna en nerv som fungerar, men helheten blir mest en axelryckning. Hade Timberlake varit en börskurs, så hade siffrorna nått botten. Justin Timberlake får helt enkelt gå vidare, sätta upp nya mål eller göra det som han är bäst på. Medryckande danspop.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA