Sittdans trots avsaknad av röd tråd

Moneybrother, Kalmarsalen, Kalmar

Sittdans trots avsaknad av röd tråd

Recenserad av Josefi Jönsson | GAFFA

Att bli ett hushållsnamn kan göra mycket med en artist, men allra främst tycks det påverka ens målgrupp. Något som märks tydligt när Anders ”Moneybrother” Wendin intar Kalmarsalens scen. Ståplatserna är försvunna och medelåldern höjd med nästintill 20 år sedan miniturnén förra våren. Och detta skifte av konsertbesökare gör sig ganska direkt märkbart även i atmosfären. Redan två låtar in är publiken igång och vill starta massklapp så fort första tonen av en låt ebbat fram – det sker till och med ett misslyckat försökt till klapp i mitten av Snart kommer det en båt.

Och även om Wendin själv skanderar, ett par låtar in på kvällen, att ”Vi är på topp ikväll” så är det någonting som skaver. Den röda tråden verkar ha slarvats bort någonstans mellan Så Mycket Bättre och tidigare stopp runtom i Sverige. Det blandats hejvilt mellan låtar och någonstans intryckt mellan tolkningarna av Tro på varann och Anita dyker plötsligt They’re Building Walls Around Us upp – i en kontext där den lite tappar sin magi.

Det självklara valet för en encore som skulle varit pricken över i:et är redan förbrukat. Men som ett ess i rockärmen ställer sig Anders Wendin framåt slutet av kvällen istället längst ut på scenen med avskalad trupp. Tillsammans med två ur bandet på gitarr och kör följer en avskalad version av Feeling Getting Stronger In The Dark. Vilket blir kvällens starkaste ögonblick som nog av de flesta bars med ut i den kalla vinterkvällen – när han efter att ha dykt upp ytterligare tre gånger slutligen försvinner av scen.

Säga vad man vill om den osammanhängande setlisten. För även om den är sätter käppar i hjulen är det fortfarande svårt att sitta still i stolen när Wendin drar igång på riktigt. För det enda som egentligen är detsamma är huvudpersonen själv och hans smittsamma energi - och det är väl ändå viktigast i slutändan.