Fischerspooner
Sir

Årets snuskigaste comeback

Album / Ultra Music
Utgivning D. 2018.02.16
Daniel Hånberg Alonso

Lägg ut ditt vinyllakan, dekorera med lite inredningstips från Mr Grey och var redo med en kittlande selektion av oljor. Nu är du redo att lyssna på electroclashduon Fischerspooners oväntade comebackalbum efter nio år. Sir är deras fjärde sedan singeln Emerge briserade på dansgolven världen över 2001 för att sedan förpassas till de dammtunga hörnen i DJ:arnas repertoar. Duon består av musikern Warren Fischer och performance-artisten Casey Spooner som för andra gången visar tungan på konvolutet till deras album.

Sir dryper av så mycket känslomässigt sex att en vit månad inte låter helt fel efter att ha lyssnat på Spooners eskapader. Den distanserade electropersonan som så ofta fick ta ton i genren i början av millenniet har förbytts till en sårbar och törstande intimitet. Anledningen stavas R.E.M:s Michael Stipe som en gång i tiden var Spooners första pojkvän och nu producerat Sir. Stipe pushade Spooner att lyfta fram sina turbulenta känslor i skärvorna av ett 14 års långt förhållande som raserades i början av produktionen.

”This is no pragmatic love” sjunger Spooner i Togetherness som blir ett sorts mantra för hela albumet. Om synd är suktandet efter en intimitet som inte särskiljer på känslor och sex så är Sir syndens näste. Fischers hårda electronica finns fortfarande där, men nu med en känslomässig turbulens som utforskar vrår i stundtals obekväma relationer. ”I really really need you, need you, needy need you” sjunger de i Butterscotch Goddam, vilket är lite så det känns efter att ha hört Sir.