x
David Byrne: American Utopia

David Byrne
American Utopia

Initiativet är beundransvärt men svårare att älska

GAFFA

Album / Nonesuch
Utgivning D. 2018.03.09
Recenserad av
Daniel Andersson

David Byrne – med ett förflutet i legendariska Talking Heads – har sedan slutet av 70-talet gjort sig känd för sina skruvade och smarta poplåtar, formade kring texter som är både eftertänksamma och direkta. Byrne har ett eget tonläge som känns igen från första sekund. 65-åringens nya album American Utopia är inget undantag, men det ska visa sig att ambitionerna är intressantare än själva utförandet.

På sin första soloskiva på 14 år bygger Byrne vidare på sitt multimediaprojekt Reasons To Be Cheerful, där upphovsmannen visar att det finns anledningar att glädjas även om världen ter sig mörk och hotfull. Och albumtiteln syftar på en längtan efter ett samhälle som kan bli verklighet.  

Singeln Everybody’s Coming To My House, vars produktion hamnar mittemellan LCD Soundsystem och Talking Heads-skivan Remain In Light, är både dansant och upplyftande, med andemeningen att alla är välkomna. Låten är skriven tillsammans med den återkommande samarbetspartnern Brian Eno – de bryter inte ny mark, men det är inte heller målsättningen. 

American Utopia stoltserar med en mängd intressanta gästartister, men trots bidrag från samtida storheter som Sampha och Daniel Lopatin, går deras medverkan tyst förbi. Detta är nämligen Byrnes egen uppvisning. 

Dessvärre har låtarna svårt att nå ända fram, men samtidigt finns det mycket att upptäcka; bland skivans tio spår samsas sakrala körer, dub och karibiska rytmer. Min främsta invändning är att Byrne försöker för mycket i sin strävan efter att vara den där udda figuren, när han egentligen bara vill ställa relevanta frågor om sakernas tillstånd. Initiativet är beundransvärt, svårare att älska.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA