Helintensivt, psykedeliskt garagebrus

King Gizzard And The Lizard Wizard, Pumpehuset

Helintensivt, psykedeliskt garagebrus

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Psykedelisk rock som inte har särskilt många rötter i psykrockscenen? Visst! Sju killar från Melbourne har åtminstone tagit alla möjliga och omöjliga beståndsdelar från garage, surf, prog- och acid rock och kokat ner till ett alldeles eget uttryck, originellt nog för att sälja ut Pumpehuset i Köpenhamn flera månader innan konsertdags.

Konstellationen har bara existerat sedan 2010, men redan släppt fler album än Metallica – varav fem stycken 2017 – och turnerat jorden runt konstant sedan starten. Till konserterna söker sig allt från hårdrockare till stoners, pappor, småkids och en och annan hipster för att få en rejäl dos musikalisk energi sköjld över sig.

Med dubbla trumset, struttigt tempo och fräsande gitarrurladdningar intensifierar King Gizzard sin omgivning till en kokande kittel. Mellansnack är överflödigt. Publiken snurrar runt som en cyklon toppad med crowdsurfare och rökmoln framför Stu McKenzies rektangulära gura. Den huvudsakliga frontarens scenspråk påminner inte så lite om Angus Young under hans glansdagar, fast mer snygg backpacker-surfare och mindre pojkskolenörd.

Konserten cirkulerar kring reaktionen i mötet med publiken, en lika viktig del av helheten som videoprojektionen av spyorna från en regnbågskrokodil som tagit LSD i The Matrix. Eller myrornas krig sett genom ett kalejdoskop. Något i den stilen. I nästan två timmar spelas material som uteslutande cirkulerar kring Nonagon Infinity samt förra årets fem giv, med undantag av den lugnare Sketches Of Brunswick East som fick sin representation av förbandet Mild High Club – samma jazzorkester som gästar på skivan.

Dammiga Rattlesnake inleder, stämningen intensifieras med Greenhouse Heat Death och exploderar så småningom i ett hopkok av Han-Tyumi The Confused Cyborg och The Lord Of Lightning från urspårade fantasyplattan Murder Of The Universe. Vi får också känna på en av bandets mest imponerande färdigheter – Crumbling Castle är något så ovanligt som dansvänlig progressiv rock med så många taktartsbyten att det undermedvetna till slut tvingas klura ut en stadig puls att skicka till benen.

Om King Gizzard And The Lizard Wizards musik är grym på skiva är det inget emot vad den är i konsertform. Det fuzziga garagebruset tillåts genomsyra varenda synaps och lura hjärnan att du befinner dig mitt i ett oväder, i en regnskog, på Mars eller Stilla havets stränder. Om det är ett ungt band du ska spana in 2018 – välj King Gizzard.