En kaxig våg av självförtroende

Rapsody, Debaser Strand, Stockholm

En kaxig våg av självförtroende

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Det är både märkligt och synd att Strand inte är fullsatt när snabbkäftade Rapsody intar Stockholmsklubben Debaser. Dels för att hennes senaste album Laila’s Wisdom är väldigt lyckat, och dessutom ligger på Jay-Z:s bolag Roc Nation. Dels för att hon gör en grym insats i Kendrick Lamars Complexion, vilket bara det borde locka flera hundra av de tusentals som knockades av Kung Fu Kenny i Globen förra helgen.

Nåväl, nästa gång hon dyker upp på våra breddgrader lär folk flockas, för ryktet kommer att gå om vilken begåvad rappare hon är, med en självklar tajming och ofelbart flow. Men Rapsody är på samma gång en fullfjädrad entertainer som vet hur man tar publiken med storm.

När 35-åringen inte stänker av rimmen, håller hon peppande snack för alla som behöver lite självförtroende. Framför allt vänder hon sig till kvinnorna, samtidigt som hon inte vill bli påklistrad nåt slags feministiskt klistermärke: ”Don’t tell them I’m a female rapper, a femcee, I’m a motherfucking beast!”, säger hon i mitten av spelningen, till enormt jubel från både kvinnor och män i den svettigt lyckliga samlingen framför scenen.

Hon lovprisar konstant besökarnas positiva energi och har hela tiden fysisk kontakt med främre raden. I kärleksmättade A Rollercoaster Jam Called Love plockar hon upp en ung kille på scenen. Hon frågar vad han heter och kommer från (Oliver från Uppsala), och om han är över 18 år. När hon får ett jakande svar kontrar hon med ”I think I could have some fun with you!”. Den stackars ynglingen ser lite ängslig ut när hon börjar smeka hans bröst och utöva lite dirty dancing med honom, men det är samtidigt ett lekfullt spel för gallerierna, som görs med glimten i ögat.

Direkt efter är det kvinnornas tur att få stå i rampljuset. I ösiga Sassy bjuder Rapsody upp sex tjejer ur publiken som får skaka loss på scenen med huvudpersonen, återigen väldigt charmigt med en härlig feeling.

Det är generellt sköna vibbar konserten igenom, trots att det är lite lågbudget över det hela, med bara en DJ som levererar musiken. Å andra sidan är det självaste stjärnproducenten 9th Wonder, som visar sig vara en fena på att snurra plattor, så sämre sidekick kunde hon ha. Nästa gång hoppas jag på lite mer folk på scenen, varför inte från Anderson .Paak, som gästar på Laila’s Wisdom. Då lär det definitivt bli lapp på luckan.