Som en examenskväll för duktiga musikelever

First Aid Kit, Waterfront, Stockholm

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Det känns lite typiskt att de tre tillfällen där det riktigt bränner till under First Aid Kits spelning i hemstaden är när Klara och Johanna Söderberg går utanför den trygga folkrockmallen. Dels i en mycket avskalad version av Neil Youngs After The Goldrush (där de tar hjälp av sångerskan Maja Francis), sen i ilskna ”krossa patriarkatet”-rökaren You Are The Problem Here. Det tredje exemplet är den uppsluppna Hem Of Her Dress, där systrarna och hela bandet står längst fram på scenen och kör en akustisk, allsångsgapig version med pukor, mandolin och trombon.

Alla tre låtarna är både avväpnande och medryckande, jämfört med i stort sett allt annat som bjussas på under den (lite för) frikostiga showen. Aftonen inleds stilfullt med Rebel Heart från senaste, och rättvist hyllade, albumet Ruins. Systrarna är klädda i hemsydda klänningar med små hjärtan och låga stövlar, medan fyrmannabandet på podiet bakom dem bär svarta westerninspirerade skjortor.

Allt är oerhört välspelat, ljudet är strålande och ljuset smakfullt. Och som Klara och Johanna sjunger! Deras röster är verkligen änglalika, fast med den där minimala skevheten som bara förbättrar upplevelsen och gör rösterna perfekta när de sjunger samtidigt i ljuvlig symbios.

Nu hörs det dessutom att de har lite olika stämmor; Klaras är ljusare och mer innerlig, medan Johannas mer beslöjade tonomfång gör den lite mer … kanske inte farlig, men där finns ett mörker och ett djup som man gärna skulle vilja höra mer av. Kanske på en soloplatta med helt annat material än country och americana?

Spelningen är som sagt på hemmaplan, och systrarna säger i mellansnacket att de är ovanligt nervösa på grund av det. De vill ju så gärna att vi ska bli nöjda. Inte för att det är nån risk att genomsnittlige besökaren skulle bli missbelåten – allt låter nästan som på skivorna och systrarna är ju både duktiga och gulliga. Dessutom sitter deras morfar och hans dam och lyssnar denna kväll. Hur mysigt är inte det?

Men det blir i längden både för präktigt och tillrättalagt, inte minst på grund av en städad och väluppfostrad publik som bara klappar händer när de blir uppmanade till det. Kanske beror det på nervositeten, men systrarna känns också lite stela och hämmade (förutom i de tre numren som beskrevs inledningsvis). Hur grymma låtar som Stay Gold, The Lion’s Roar, My Silver Lining och Wolf än är, så blir känslan lite av att det är en examenskväll för duktiga musikelever.

För min del avnjuter jag hellre First Aid Kit i hörlurarna eller på en bilresa, ungefär som i den animerade film som visas i början av konserten. På en motorväg genom de amerikanska vidderna, en road trip utan bestämt mål – där passar deras musik allra bäst.