Hot Snakes
Jericho Sirens

Majestätiskt gubbös

CD / Sub Pop
Utgivning D. 2018.03.16
Alex Pettersson

Det kan knappast undgått någon att allt fler konstellationer vars storhetstid hittades under 90- och tidiga 00-talet väljer att damma av sin gamla utrustning för att åter ställa sig på scen. Med ve och fasa inser vi att det gått 14 år sedan garage-iga indierockarna Hot Snakes senaste album – Audit In Progress – släpptes och även om det förstås känns mycket glädjande att upptäcka helt nytt material så är det med visst mått av skräckblandad förtjusning.

Redan i öppnande I Need A Doctor, ett stenhårt baseball-kast tillbaka till öppningsspåret If Credit’s What Matters I'll Take Credit från debutskivan Automatic Midnight, så låter det närmast som en parodi på bandets tidigare karriär då allt egentligen är sig likt. Det enda som möjligtvis skiljer sig lite från tidigare är Rick Frobergs numera åldrade och därmed lite mer darriga stämma.

I ett band som Hot Snakes är gitarriffen det mest centrala och på denna punkt levereras det med råge. Visst går det att hävda att tillbakablickarna kanske är lite väl förekommande men samtidigt hörs viljan att fortsätta utvecklas hos de numera ålderstigna San Diego-herrarna. Kanske borde något nytt under namnet Drive Like Jehu också ha släppts då det ibland känns som att bandet skohornat in material tänkt till denna, klart meckigare, förlaga. Även om en två-i-ett-lösning hade kunnat bli angenäm så blir det i detta fall mest malplacé och dessa post-hardcore-tendenser resulterar i skivans klart största frågetecken.

Jericho Sirens är en oväntat stabil och uppfriskande comeback, även om ett par stycken gärna hade fått lämna plats åt något mer genomtänkt.