Old school hiphop när den är som bäst

Bizarre Ride , Fasching, Stockholm

Old school hiphop när den är som bäst

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Det är lätt att låta som en 100-årig bakåtsträvare, men hiphop var verkligen roligast i början av 90-talet. Den var innovativ, lekfull och familjär, långt från den strömlinjeformade, industrialiserade och osvängiga hiphop som produceras idag. Då kom också några av genrens riktiga milstolpar, som till exempel Snoop Doggs Doggystyle, De La Souls Three Feet High And Rising, A Tribe Called Quests The Low End Theory, Arrested Developments 3 Years, 5 Months and 2 Days in the Life Of... – och The Pharcydes Bizarre Ride II The Pharcyde.

Den sistnämnda plattan blev ingen omedelbar framgång, men har under årens lopp vuxit till ett av de mest inflytelserika hiphopalbumen. The Pharcyde, som bestod av Imani, Bootie Brown, Fatlip och Slimkid3, skulle dock bara några år senare splittras i två fraktioner på grund av droger och kreativa meningsskiljaktigheter.

Imani och Bootie fick efter åratal av juridiskt tjafs rätten till gruppnamnet, vilket ställde till det för Fatlip och Slimkid3 när duon ville åka ut på en egen jubileumsturné 2012 då skivan fyllde 20 år. Istället fick de döpa om sig till Bizarre Ride, vilket minst sagt har varit förvirrande för fansen. Många är vi som har frågat oss ”Will the real Pharcyde please stand up?”.

Hursomhelst, på söndagskvällen är det den sistnämnda gruppen som står på Faschings scen, för att framföra klassikern i sin helhet. Frågan är dock om det skulle bli en slarvig genomkörning av skivan, där medlemmarna bara är på plats för att casha in på gamla goda tider.

Men glädjande nog finns inga spår av trötthet hos vare sig Fatlip eller Slimkid3, numera förstärkta av rapparen K-Natural och DJ Manwell. Visst är aftonen tungt nostalgisk; det är ju trots allt ett något försenat 25-årsjubileum vi tar del av. Men trion är så energiska och taggade att det inte känns daterat eller mossigt överhuvudtaget. Dessutom är det inte bara åldrade fans på plats, säkert hälften av publiken gick i blöjor när Bizarre Ride II The Pharcyde släpptes. Men å andra sidan så har bra musik ingen datumstämpel.

Det blir helt enkelt old school hiphop när den är som bäst. Som till exempel call and respons-övningar redan i inledande Oh Shit (“We say 'Oh', You say 'Shit'!”). Inga konstigheter på scenen, bara tre rappare och en DJ som ser till att hålla ångan uppe hela tiden. Den enda kosmetikan är en storbildsskärm som visar animationer, musikvideosekvenser, slagord och låttitlar om vartannat. Befriande enkelt, och inte för en sekund saknar man ett liveband.

Störst jubel blir det förstås i monumentala hitten, den orgelmättade ”krossat hjärta”-låten Passin’ Me By, men golvet kokar även under smålarviga Ya Mama och gräsrökarvänliga Pack The Pipe (där Slimkid3 får feeling och gör en slags simpel stagediving, då han helt sonika lägger sig raklång över undertecknad).

Visst kan man gnälla på att Bizarre Ride inte har gett ut nåt nytt överhuvudtaget, och enbart lutar sig mot material som är ett kvarts sekel gammalt, men när det framförs så här frejdigt och festligt så rinner alla negativa argument av som vatten på en gås. Och utan att ha sett det andra bandet live så är frågan härmed besvarad: detta är definitivt ”the real Pharcyde”!