Fricky gör succé inför hängivna fans

Fricky, Kraken, Stockholm

Fricky gör succé inför hängivna fans

Recenserad av Karin Lillbroända | GAFFA

En halvtimme innan midnatt ringlar sig kön i Slakthusområdet fortfarande lång. Klockan 00 ska Västerbottens, och kanske Sveriges, mest nyskapande och hajpade R&B-artist gå på scen inför ett slutsålt Kraken, men det dröjer någon halvtimme även efter det innan förbandet Jelassi ens går på. Innan dess har, bland många andra glada själar, Silvana Imam studsat runt på scen och mimat till sin egen låt. Ett oklart inslag som inte får någon uppföljning, kanske var Silvana bara en av de tusentals som tog chansen att äntligen se Fricky live i Stockholm.

Publikresponsen under kvällen är enorm och jämfört med vad svenska hiphopspelningar brukar uppbåda är vi på någon slags rekordnivå. Det börjar redan när Cleo får det proppade Kraken att unisont skrika "Fricky kom fram!" för att locka upp huvudpersonen på scen. Frickys norrländska R&B har charmat skiten ur Stockholms nymyndiga och högljudda tredjeringare, och de är med på varje not.

Fricky har en begränsad låtkatalog än så länge men för att festen ska fortsätta lite längre släpper han fram kompisarna Gonza-Ra och Broder John för att framföra sina nysläppta låtar, där främst Gonza imponerar med en ovanligt lyckad och spänstig crowdsurf under bombastiska Hem.

Fricky gör inga besök till sitt forna alias, rapparen Friman, utan håller sig helt till sina nya alster. Intensiteten är ständigt hög eftersom publiken fullkomligt älskar att vara där de är, men tempomässigt skiftar Fricky skickligt. Lugnare Mästerbotten och Man är andningspauser mellan röjet som kommer med Je T'aime, Fricktown och superhitten Hon Få Mig, och alla låtar drar nytta av varandra. Det är en setlist i symbios med både sig själv och den entustiastiska publiken.