x
Glenn Udéhn: Det Går Åt Helvete Nu

Glenn Udéhn
Det Går Åt Helvete Nu

Omöjlig att ta på allvar

GAFFA

Album / TL
Utgivning D. 2018.04.13
Recenserad av
André Spång

Skivans första spår, Alla Kan Inte Lyckas I Den här Staden, är en radioinspelning där Glenn Udéhn kritiseras, trivialiseras och ges den slutgiltiga domen: ”varför ska man spela en dålig variant när det finns en bra variant som heter Håkan Hellström?”. Jag förstår delvis tanken med att förlägga detta korta sjok i inledningen, det visar på en komisk självdistans. Udéhn drar medvetet ner byxorna på sig själv, problemet är att han inte lyckas dra upp dem igen.

För Det Går Åt Helvete Nu är en serie av floskler, utnötta teman och imitationer. Glenn Udéhn kills no darlings överhuvudtaget. Istället för att smälta ner idolernas konstverk och skapa någonting eget, har Udéhn bara förfalskat signaturen. Klyschor och navelskåderi har alltid legat i indiepoppens natur, men Glenn Udéhn tar i så mycket att bägaren svämmar över.

Efter att Göteborg blev Håkan Hellströms imperium borde en förutsättning för relevans skrivits in i den göteborgska (manliga) indiepopkanon: ett förbud mot falsettsång, underdogperspektiv, Göteborgsanknytningar och olycklig kärlek. Det är såklart inte rättvist men det är nödvändigt om Göteborgsmusiken ska föras framåt. Glenn Udéhn skulle gjort sig hyfsat bra 1999, till och med 2005 men idag så är kvoten fylld och det borde Udéhn ha förstått och kapitulerat inför.

Men kanske, ur ett vidgat perspektiv, är Det Går Åt Helvete Nu decenniets viktigaste skiva i indiepopsverige, att det kommer existera ett före och ett efter. Att 13 april var dagen då genren åt upp sig själv, muren föll och scenen revs men förhoppningvis växer något nytt ur förödelsen.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA