x
Den uppvuxna popduon får liv på scenen

Hästpojken, Debaser Strand, Stockholm

Den uppvuxna popduon får liv på scenen

Recenserad av Janne Hallman | GAFFA

Jag hör inte till dem som anser att Martin Elissons och Adam Bolméus utveckling från självförbrännande tonårsslynglar till medelålders familjemän har tjänat Hästpojkens musik särskilt väl på deras senaste album Hästpojken Är Död.

Istället för att sjunga om ett liv i sus och dus och rus, handlar texterna mer om topplån, hur det känns att inse att man blivit som sin egen farsa, eller har ångest över att inte hitta mening i tillvaron. Väldigt vuxna tankegångar som inte presenteras på ett överraskande eller finurligt sätt.

Hästpojkens fjärde album är därför ganska menlöst och tråkigt, och saknar dessutom de självklara refrängerna som man kan nynna på efter en halv sekund. Bandet var helt enkelt roligare när det präglades av punkattityd och drogromantik.

Men live händer det nåt med duon, då får de nytt syre verkar det som. Publiken är också påtagligt entusiastisk; både band och fans är kanske lite extra taggade då det är premiärspelning för de nya låtarna.

För det som på skivan känns så färglöst blir på scenen rena popexplosionerna (förutom den bedrövliga låten Family Man, den kan ingen övertändning i världen rädda). Men Under Hjulet och En Annan Värld är strålande bra, både tack vare Elissons slängiga slackerstil och hans passionerade falsksång, men också det eminenta kompbandet, bland annat förstärkta med Gustav Ejstes från Dungen.

Mot slutet blir det lite äldre material, bland annat den triumfartade Gitarrer & Bas, Trummor & Hat, som ger alla närvarande rusiga leenden och luft i lungorna: Martin Elisson i svettklistrig skjorta närmast överröstas från början till dess slut. För att inte tala om det glädjeutbrott som briserar när de första tonerna hörs av fyllesången Shane MacGowan. Då och där är det helt enkelt storartad tonårspop av vasst västkustsnitt, som jag är rätt glad att få uppleva igen.

Hästpojken är död, länge leve Hästpojken!


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA