J. Cole
KOD

Ett av de mest streamade albumen någonsin borde ge mer

Album / Interscope
Utgivning D. 2017.04.20
Jonathan Sindihebura

J. Coles utveckling är svår att spåra men den är uppenbar och påtaglig ur ett ekonomiskt perspektiv. HBO dokumenterade turnén för albumet 2014 Forest Hills Drive med en serie som visade hur hans beundrarskara hade vuxit och hur hängivna de var. Han har lyckats göra det mesta utan de numera förväntade hype-metoder som har gett vingar till de flesta artister i soundcloud-eran, vilket gav upphov till ett av de största internet-memen i modern historia “J. Cole went platinum with no features”. Med över 36 miljoner strömningar på Spotify på en och samma dag blev KOD ett av de mest streamade albumen någonsin och på ett närmast förbluffande sätt är han nu onekligen en av hiphoppens största artister. Förbluffande med tanke på att J. Cole på många sätt är motsatsen till allt som genrens lyssnare verkar dras till idag; experimentella låtstrukturer med ytliga men fängslande rimmönster.

Vad gäller utvecklingen i musiken är den dock obefintlig. J. Cole idag låter likadant som på hans första kommersiella utgivning och de ämnen han tar sig an är varken nya eller nytänkande i deras leverans. Resultat blir inte helt ointressant, han är ofta vitsig i hur han väljer att leka med röster och karaktärer. Som Kill Edward, en mask som ger J. Cole friheten att förmedla känslor om den komplicerade relation han hade med sin styvfar Edward.

"Inte helt ointressant" är dock inte det betyg J. Cole borde få så här dags i hans musikkariär. Han börjar bli den slags artist vars senaste släpp bara intresserar de redan frälsta, men som knappast entusiasmerar nya anhängare. Till lyricistens fördel är de redan frälsta en enormt stor skara.