Ozzy
Ett Öga Rött

Astrid Lindgrens barn becknar

Album /
Utgivning D. 2018.05.18
Jonathan Sindihebura

Ozzy har en stark närhet till utstickande referenser. Han förvandlar folkhemmets Gunde Svan och Dag Hammarsköld till hiphop-ikoner och använder dem som nyanser av färgerna han behöver för att måla sin bild av livet i Sverige i allmänhet och Rosengård i synnerhet.

Har man hört det normlösa flow på freestylen Gentleman som Ozzy lade upp på Youtube sent förra året eller hans intensiva rader på låten Tomma Dagar från 2016 förstår man direkt vad man har att göra med för slags ordkonstnär. Han beskriver det bäst själv idag i en enda flerbottnad mening på Stilla Utsikt: "Vatten tankar nunchaku flow bänka hantlar” – ord som nästan inte går att läsa eller förstå utan kontexten som Ozzy erbjuder. Stilla Utsikt är också utan tvekan den mest tidlösa stunden på Ett Öga Rött, och därmed också låten som förmodligen kommer att åldras bäst.

Resten av debutalbumet blir mer melodiöst. När det filtreras i diverse röstmodifierande program kan man inte annat än undra varför Ozzy har valt att framhäva denna sida av hans uttryck. Experimenterandet blir ibland lika lekfullt som genomtänkt (Ashley Madison) och ibland lika skakigt som osäkert (Marilyn Of Rosengard).

Vilken publik vill han egentligen spela för? Väljer han att göra det ultrapopulära för att han jagar clout? Det är svårt att veta vad Ozzys motiv är. Det vi dock vet med säkerhet är hur oförglömligt det låter när Emil och Ida becknar, eller när Ozzy rappar och sjunger ärligt och självmedvetet om att vara tjock, om att bli mobbad och om att ha ytliga ambitioner.