x
Natalie Prass: The Future And The Past

Natalie Prass
The Future And The Past

Kanaliserar sin inre Erykah Badu

GAFFA

Album / ATO
Utgivning D. 2018.06.01
Recenserad av
Daniel Andersson

Natalie Prass nådde stora framgångar med sitt självbetitlade debutalbum från 2015 – en skiva som  präglades av jordnära låtar och sval folkpop. Albumet producerades av den mångårige vännen Matthew E. White och detta samarbete är intakt på uppföljaren The Future And The Past. Alla som hört albumets förstasingel Short Court Style – färgad av somrig och 80-talsdoftande R&B – har dock förstått att det är mer poporienterade låtar som gör sig gällande på nya skivan. Det går visserligen fortfarande att höra ljudet av stråkar och underbara Lost karakteriseras av en närvaro som påminner om låtarna på debuten, men i övrigt är likheterna få. 

Öppningsspåret Oh My inleds med ett skönt beat, vars grundton tangerar Michael Jackson i skarven mellan 70- och 80-talet, vilket skapar en inbjudande och dansant retrokänsla. Att mixa disco, pop och R&B är absolut inget nytt, men det är lätt att smittas av den obekymrade och varma känsla som genomsyrar flertalet av låtarna, där gospel- och soul-inspirerade Sisters sticker ut med sitt feministiska budskap. Prass kanaliserar sin inre Erykah Badu. Jag kan dock tycka att vissa låtar trampar vatten, men viljan att utvecklas övervinner bristerna.  

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA