x
Iceage: Beyondless

Iceage
Beyondless

Danskarna bjuder på post-postpunk med sanslös bredd

GAFFA

Album / Matador
Utgivning D. 2018.05.04
Recenserad av
Jesper Robild

Vissa vill säkerligen hävda att riktig postpunk bara existerade mellan 15 juni 1979 (Unknown Pleasure släpps) och 18 maj 1980 (Ian Curtis tar sitt liv). Genren är onekligen delvis fastfrusen i en annan tid, men danska Iceage säkrar återväxten samtidigt som de vänder och vrider på olika uttryck. Post-postpunk kanske kan vara något.

Sitt fjärde album har kvartetten spelat in i Kungsten Studios i Göteborg. Gällande musikalisk mognad har det hänt en hel del under karriären. Signifikativt är just den nämnda experimentlustan som så lätt dyker upp med åren.

Showtime går från släpande, minimalistisk The Cure-dysterhet via en ensam saxofon till upplyftande storbandsswing. Låten demonstrerar skivans tydligaste kännetecken. Elias Bender Rønnenfelt låter stundtals mer Robert Smith än Robert Smith själv och diverse bleckblåsinstrument utnyttjas gång på gång. Här finns också fioler, pianon och en duett med den amerikanska sångerskan Sky Ferreira. Beyondless är en pendling i dynamik, från upplyftande chill till energiskt röj. Det låter jävligt bra.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA