Långt ifrån perfekt – men ändå så väldigt bra

Boys, Oceanen, Göteborg

Recenserad av Jonathan Eklund | GAFFA

Nora Karlsson är nervös. Hon säger det en bit in i spelningen och det märks litegrann i början. Inget konstigt med det. Hon har bara spelat albummaterialet en gång tidigare, på releasen i Stockholm, och det var också första gången hon spelade med sin nuvarande bandkonstellation. Att det sedan i princip är folktomt framför scen när de drar igång It Is Silly gör säkert att det knyter till sig lite extra i magen. Men nej då, det tar inte många sekunder innan folk börjar välla in från uteserveringen och halvfyller Oceanen. En siffra som såklart ändå är på tok för liten sett till hur bra Boys debutalbum är. Och när Rest In Peace ändå kommer på tal, det spelas uppifrån och ner under kvällen. Ett sätt som såklart inte per definition är optimalt för en spelning, men här funkar det oväntat väl och visar verkligen på hur bra skivan faktiskt är. Det är få debuter som likt Rest In Peace inte innehåller några onödiga utfyllnadsspår.

Starten med It Is Silly, Hemtjänsten och Rabbits är närmast oförskämt bra på skiva och funkar väldigt bra live också. Det är levande, ombytligt och gungigt. Det funkar dock inte utan problem. Det strular lite med ljudet, faktiskt så mycket att under efterföljande – fint rusiga – End Of Time kliver Nora ner och sjunger andra versen från publiken. Men det stör inte så mycket som publik, det skapar istället en närhet till bandet på scen.

Överlag är det en spelning som är långt ifrån perfekt, men det är så mycket annat istället. Det är så förbannat underbart utpsykat i Love Isn’t On My Mind – för att inte tala om det superintima sticket i samma låt. Det är så genuint rakt igenom, så enkelt älskvärt och så avskalat närgånget – som blir extra tydligt i avslutande Baby. Hela tiden känner kvartetten på scen in materialet och låter poppärlorna leva ett trivsamt liveliv. När extranumret In My Mind drivs på av skräniga gitarrer hittar de hem totalt.

Så nej, det är ingen perfekt spelning, men det säger rätt mycket om Boys. För det till trots är det så väldigt bra.