Så nära popperfektion man kan komma

Holy Now, Oceanen, Göteborg

Så nära popperfektion man kan komma

Recenserad av Jonathan Eklund | GAFFA

Det är ett par år sedan jag såg Holy Now för första gången. Då var det release för första EP:n men det var redan då lätt att se att man borde ha höga förhoppningar på bandet som spelade nere i botten av skejtbowlen. Sen dess har ytterligare en EP släppts och så nyligen fullängdsdebuten Think I Need The Light. Under vårturnéns sista datum har man kommit till Göteborg för en ”releasefest här hemma”, som sångerska Julia Olander uttrycker det från scen.

Redan inledningen är magnifik, från den poppigt rullande Glowing tar kvartetten oss snabbt vidare in i den trumrusiga hitten Feel It All och så direkt in i hjärtsnörparen Pearl. Det är uppvisning. För här finns dynamiken, låtarna går från det nära och lilla, till det närmast exploderande, studsiga rockiga helt sömlöst. Det känns ledigt och lätt, det är njutningsfullt bara att ta in spelglädjen. Det är så tydligt att Holy Now är ett samspelt band, för varje enskilt spår lyfter ett par snäpp under kvällens spelning. Och så är det något med Olanders röst. Den ljusa rösten, allt som oftast precis intill bristningsgränsen, får liksom de små hårstråna längs ryggraden att resa sig gång på gång. Allra största gåshudsmoment upplevs när tryckarlunket i Tainted Heart i sista refrängen byts ut mot hjärtskriken som kommer ur Olanders strupe. Rent popguld.

Att Holy Now nu har material att plocka av gör inte saken sämre. De har möjlighet att välja och välja bort. De har möjlighet att bjuda på en helt makalöst följsam och levande version av förstahitten Wake Up och en poprockig fullträff som Wishlist redan innan det är dags för extranummer – och det utan att det sen ligger dem i fatet. Nej, Holy Now är ett popband med det lilla extra, det som gör att allting utanför helt plötsligt känns lite mindre viktigt. Det är allt man kan önska av ett popband och just nu är Holy Now på scen så nära popperfektion man kan komma.