En känsloladdad kväll

Silvana Imam, Liseberg, Göteborg

En känsloladdad kväll

Recenserad av Johanna Heed | GAFFA

– Vikken vikken då, vikken vikken då?

Låten släpptes för bara en dryg månad sedan, men med en hängiven publik blir gensvaret ändå mäktigt när de i refrängen, likt Silvana Imam själv, sträcker upp en hand i luften och skriker ut orden i kör. Det är fredag kväll på Stora Scenen på Liseberg och andra stoppet på turnén för albumet Helig Moder.

Att det är mycket känslor kring det kommande albumsläppet är påtagligt och att spela dagsfärska låtar kan ses som en naiv chansning. Göteborg är dock på tårna och välkomnar Silvana Imam och de nya låtarna med öppna armar. Tvekar inte att fylla i de tomma textrader hon överlåter till dem. Silvana har själv gått ut med att det är det mest speciella albumet hon gjort och att alla låtar kommer att släppas som singlar, två varannan vecka. Vikken Då är en av singlarna som än så länge släppts, tillsammans med 4h och Ta Hand Om Dig som båda kom ut tidigare under fredagen.

Publiken glöder, och Silvana tänder till, brinner på scenen. Och mitt i allt allvar finns även lek. Som tema på turnén är basket, sporten som Silvana själv varit mycket aktiv inom. Scenen är både utrustad med klassiska omklädningsskåp och basketkorg. Maskoten Helig agerar sidekick och står sida vid sida med Silvana under hela spelningen. Basketbollar flyger ut från scenen och publiken följer uppmaningarna från Helig som i trans. När de springer från sida till sida med uppsträckta armar är det minst sagt ett gungande publikhav som slår mot scenen. Mitt i en låt utspelas en basketmatch och ropen tycks aldrig ta slut.

En kontrast uppstår när ett fan plockas upp på scenen och Silvana tillägnar henne Ta Hand Om Dig. Hon intar rollen som storasyster och när orden ”Tills jag dör, tills jag dör, lillasyster kör bara kör” sjungs till tjejen med glansiga ögon är gåshuden inte långt borta. Kvällen till ära bjuder hon även publiken på en godispåse med spännande gästartister, och när hon passar över bollen till Erik Lundin och han river av Suedi och Annie Lööf blir Liseberg till ett enda stort dansgolv.

Att slita ut ett så använt uttryck som ”tungt” känns nästintill pinsamt klyschigt, men Silvanas besök på Lisebergsscenen kan inte beskrivas på ett mer rättvist sätt än just så. Trots detta snuvas man lite på konfekten. När Silvana kliver av scenen för att sedan bli inklappad av en publik i lågor, bjuder hon endast på en halv låt innan hon återigen lämnar, och denna gång för gott. Efter en annars storslagen match missar tyvärr bollen målkorgen. Det finns en risk att när man efter Silvanas besök på Liseberg diskuterar finalakten, frågande kommer att svara med orden …

– Vikken vikken då, vikken vikken då?