Publikrekord med överraskningsfest

Iron Maiden, Sweden Rock Festival 2018

Publikrekord med överraskningsfest

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Sedan det som så småningom skulle utvecklas till en av Sveriges största festivaler såg dagens ljus för 26 år sedan har ledningen lyckats snärja i princip varenda hårdrocksgigant du kan tänka dig. Allt från Deep Purple och Guns N’ Roses till Black Sabbath och Rush har besökt Sweden Rock Festival under åren. Egentligen var det bara arenaslukarna AC/DC, Metallica och Iron Maiden som aldrig blivit bokade. Vanligtvis med motiveringen att de är för stora eller dyra.

Men efter att evenemangsjätten Live Nation köpt in sig var det bara en tidsfråga. Och så står äntligen Bruce Dickinson på Festival Stage i Norje och skriker ”scream for me Sweden Rock”. Något som festivalens trogna besökare minst sagt har förtjänat. Som Gert Fylking hade sagt – ”äntligen!”

Nu är yours truly visserligen dunderfan sedan tidig tonår, men oavsett vilken inställning du har med dig när du går och kikar på Iron Maiden kan det varken vara fysiskt eller känslomässigt möjligt att inte tappa åtminstone halva hakan. Gillar du inte musiken så faller du för scenshowen. Om inte den imponerar så gör energin det. Men antagligen går hela paketet hem.

Senast bandet var på besök i Sverige, bortsett från förra veckans Stockholmsspelning, var det med senaste albumet The Book Of Souls i bagaget. Det bjöds på mycket nytt material och resten crowdpleasing. Den här gången är turnén utformad efter mobilspelet Legacy Of The Beast. Och setlisten, som fokuserar på gammalt material, är roligare än någonsin för de inbitna fansen.

Två av 16 spår utgörs av grejer släppta efter millennieskiftet. Rökaren The Wicker Man och For The Greater Good Of God – höjdpunkten på 2006 års A Matter Of Life And Death. I övrigt varvas uppenbara klassiker med fantastiska russin ur diskografin. Jag väljer episka Sign Of The Cross och sällan tidigare ventilerade Flight Of Icarus före ännu en vända av Running Free alla dagar i veckan. Visst finns det låtar som kunde bytts ut – men med en sådan här överraskningsfest är det bara att tacka och ta emot.

Bortsett från det smakfulla låtvalet och publikens tacksamhet som fullkomligt sprutar ut över hela Blekinge är det ytterligare ett inslag som lyfter konserten till något mer än utöver det vanliga. Inte på många år har Iron Maiden haft en så rekvisitaspäckad scenshow. Det är rena rama Alice Cooper när duracellkaninen Bruce Dickinson skiftar från pilotmössa i inledande Aces High (med tillhörande Spitfire-plan svävande över scen) till kråsskjorta i Hallowed Be Thy Name. Däremellan hinner han leka fantomen på operan och spruta eld på rena rama Rammstein-manér innan det är dags för lite Monty Python-galopp i Run To The Hills. Och att tajma Fear Of The Dark med mörkrets infall, hur läckert är inte det?

Med 35 000 på plats spräcker Iron Maiden festivalens kapacitet och slår publikrekord. Frågan är om de inte närmar sig den största festivalspelningen i Sveriges historia? En fantastisk show för en fantastisk publik.