Gränslöst popskoj i chockrosa

Katy Perry, Ericsson Globe, Stockholm

Gränslöst popskoj i chockrosa

Tänk dig ett scenario där du vill slå något slags hjärtinfarktsrekord. Då skulle jag rekommendera dig att ta Katy Perrys gränslösa Witness: The Tour till Nordkorea. Redan inledningen, när publiken skjuts genom rymden och Perry själv seglar in på scenen i ett rymdskepp, skulle vara för mycket för de kuvade nordkoreanerna.

Det går att säga mycket om kvaliteterna i kaliforniskans musik. Men show, det kan hon bjuda på. Det här jippot är sagorna om Alice I Underlandet och Kalle I Chokladfabriken samt valfri neon- och pastellfärgad mjukporrfilm nedkokat till lämpligt koncentrat – och injicerat rätt in i dina vener. Sedan bär det av.

Visst går det att gnälla på rockskränet som ibland träder in i handlingen. Perrys husgitarrist fyller ungefär samma funktion som Slash gjorde några enstaka gånger för Michael Jackson. Visst går det att sucka åt att Perry viftar med regnbågsflaggan under den unkna I Kissed A Girl. Visst klär det mörka och mera sofistikerade angrepssättet stjärnan väldigt dåligt. Låtarna från senaste skivan Witness (2017) skyltar med raffel och djupsinnighet, men är mest lama – likt Fifty Shades Of Grey. Varken Déjà Vu, Tsunami eller Migos-samarbetet Bon Appétit är särskilt roliga, särskilt inte när Perry redan satt standard i inledningen med dåtidens superhits. I den senare kommer dock hennes dansare in med gigantiska salt- och pepparkar och saltar respektive pepprar henne med glitter – allt är nästan förlåtet.

Likadant är segmentet med maskoten Left Shark något av en "party pooper" och vi förstår att hon är skyldig svenska musiker så mycket, utan att hon tjatar om det i varje mellansnack. Max Martin ska vara på plats och ABBA-Benny sitter precis framför mig och bläddrar i sin telefon. Han och barnbarnen har sett till att träffa Perry före spelningen och nu kollar han på fotografierna som han tog.

Jaja, spela roll. Undertecknad studsar på stolen resten av tiden. Få kan som Perry få en att känna sig som ett barn på tivoli. Hon åker liksom runt Globen-luften på Saturnus när hon gör en suveränt maffig och akustisk Wide Awake. Hon hyllar Janet Jackson med ett litet segment ur What Have You Done For Me Lately och hon både inleder och avslutar detta besök i popkults-lyckoland med fyrverkerier och konfetti. What's not to like?