Fuckar upp med stil

Sarah Shook And The Disarmers, Sthlm Americana, Södra Teatern

Fuckar upp med stil

Motsägelsernas Sarah Shook och hennes band The Disarmers intar en av Stockholms vackraste scener, den ståtliga Stora Scenen på Södra Teatern. En inte helt passande lokal för hennes fredlösa country. Man tänker sig en sådan där pubscen inslagen i hönsnät – så de vinande, tomma ölflaskorna inte knockar musikerna – när man hör hennes musik. Nu står hon och kvartetten under kristallkronan, framför en sittande publik, och ska försöka få till vild honky-tonk-stämning. Lättare sagt än gjort.

Shook agerar inte heller särskilt laglöst på scenen. Med sitt långa hår framför ansiktet liknar hon Janis Joplin, men hennes uppträdande består mest i att spela sina låtar rakt upp och ned. Likaså hennes band spelar låtarna, rakt upp och ned.

Annars är 33-åringen en berättelse fylld av paradoxer. Hon växte upp i ett strikt religiöst hem där endast klassisk musik tilläts. Det är svårt att inte se hennes outlaw-musikpersona som en reaktion på sin stränga uppfostran. Hon spelar redneck-rock samtidigt som hon själv sagt att: "Jag är vegan, bisexuell, ateist och en medborgarrättsaktivistisk kvinna i ett countryband från Södern." Det motsäger liksom all förförståelse man har om denna typ av musik.

Men Shook är givetvis inte bra för att hon är "exotisk" på americana-scenen. I hennes musik blandar hon element av country, punk och klassisk americana i ytterligt starka låtar. Live blir hennes frasering punksluddrigare och hennes band svänger på ett stelare, rivigt sätt. Låtarna från nysläppet Years (2018) är sävligare än de på debuten Sidelong (2017) och framträdandet hamnar någonstans mittemellan honky-tonk-punk och fylleballadens tillbakalutade eftertänksamhet. Kanske är det här med sittplatser inte helt fel ändå – vid närmare eftertanke.

Med låtar som Good As Gold och Fuck Up har också Shook material som kan konkurrera med americana-societetens bästa låtar. Men hon hade gärna fått fucka upp bara lite, lite mer, då hade detta blivit helt fantastiskt.