För färgstarkt och riktningslöst

Tune-Yards, Roskilde Festival

För färgstarkt och riktningslöst

Recenserad av Andreas Trella | GAFFA

Det finns få personer som förespråkar fria experimentella konstnärsuttryck som jag själv. Det är i de vanligaste av fallen det första jag trånar efter när musik ska nå mina något utnötta öronsnäckor. Därav var förväntan på att få återse Tune-Yards igen mycket stor, då minnena från tidigare bekantskap med den fria musiken från en livescen på samma festival ligger kvar som en inpräntad höjdpunkt från Roskilde-besöken.

Men vad händer här egentligen? Tune-Yards känns helt otroligt lama och totalt riktningslösa i förmedlandet av sina färgstarka verk. Det känns lite som de vill dela med sig för mycket utanför alldeles för många ramar. Det blir nästan för färgstarkt och abstrakt åt alla möjliga håll och kanter. Det känns oseriöst och flamsigt.

Man saknar något att greppa tag i. Detta gör att det hela totalt tappar konsistens och känns väldigt urvattnat. Någon sekund låter spelningens rytmer kroppen förloras en smula, men allt som allt vet varken Tune-Yards eller dess åskådare vart man ska ta vägen.

Dessutom FÅR MAN INTE låta saxofonmelodier spelas upp på en konsert via backtrack. Det är ett cementerat helgerån sedan instrumentet uppfanns, och Tune-Yards hade kunnat växa otroligt mycket med en levande saxofonist. Eller annars bara att skita i just dessa ljudgångar helt och hållet. Konserten känns tyvärr tråkig och substanslös, vilket är en otrolig besvikelse då det är ett band som tidigare bevisat att de verkligen kan förmedla något och samtidigt vara lika färgstarka som solida. Men på Roskilde i år fungerade det inte.

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN ROSKILDE