x
En genomsnygg och sval konstinstallation

Charlotte Gainsbourg, Roskilde Festival

En genomsnygg och sval konstinstallation

Recenserad av Emil Viksell | GAFFA

Det går inte annat än att säga att hela upplägget är genomsnyggt. På scenen står en serie neonrörsramar uppställda och när Gainsbourg drar igång pulserar ljuset från dem i takt med musiken.

Bandet och huvudpersonen står uppställda mellan dessa ”ramar”.  Scendekoren påminner om ett obegripligt konstverk. Och tillställningen är också lika sval som en överintellektualiserad konstinstallation. Magnum opuset Rest (2017) uppvisar värme mitt i all ljum ”Daft Punk”-produktion. Denna värme kyls av när Gainsbourg tar musiken till scenen.

Sömnlöst rör hon sig mellan engelska och franska till metalliska beats och ödesmättade, Vangelis-betonade syntackord, i något som bäst kan beskrivas som en coolt avslagen stämning. Horisontella ljusstrålar skjuter över scenen mellan neonramarna. Det är snyggt. Det är snyggt. Det är snyggt. Men det känns som att känslorna betraktas på distans.

Bäst blir det när Gainsbourg tar stöd i annat. Som i Beck-samarbetet Heaven Can Wait. Där 60-talspoppen tar plats i en version som på scen också får en synt-aura. Eller när hon gör en genomvacker cover på Kanye Wests Runaway. En låt som är tam i originaluppförande men i Gainsbourgs pianohänder blir elegant och samtidigt känslosam.

Där någonstans finns det en Gainsbourg som spränger Daft Punk-gränserna. Som slår sig fri från det svala, coola och sofistikerade. En Gainsbourg som skiter i gracen och prioriterar affekt, patos och lidelse. Där är hon ännu inte. Men när hon pumpar igång discon i exempelvis Lex Oxalis så blir det ändå party, så pass mycket party att det nästan låter som Robbie Williams Feel mitt i alla lenskarpa klanger.

Undertecknad är hård mot Gainsbourg. Det är bara för att det i henne inte bara ryms en skådespelerska, utan också en musikartist som kan nå hur långt som helst. Sådana påläggskalvar ska man ha högre krav på.

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN ROSKILDE


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA