Gorillaz
Roskilde Festival

Det dramatiska avslutet

CD /
Utgivning D. 2018.07.07
Andreas Trella

Det har blivit något av en cementerad tradition att Roskilde Festival någonstans måste innehålla Damon Albarn. Antingen som solo, med sitt begynnande Blur, Africa Express eller experimentella trip hop projekt Gorillaz, som denna afton fått den stora äran att avsluta årets festival. Sist de spelade var 2010, då de sannerligen satte tydliga ramar för hur en liveshow bör framföras.

Redan en timme innan spelningen ska börja är det knökfullt med exalterat studsande danskar som är överladdade på festivalens grandiosa avslut. Och grandiost blir det. Gorillaz är helt perfekt som avslutande akt på Roskilde. Med sin massiva katalog av omfångsrika alster som både är lätta att dansa och sjunga med till är energin från den massiva publiken direkt ofattbart explosiv. Den euforiska masspsykosen är ett direkt faktum, och det är precis så här man vill definiera Roskilde. Kärleksfullt, berörande och visuellt bedövande.

Samtliga låtar av Gorillaz denna afton levereras och mottages så extremt perfekt att man faktiskt från och till blir lite tårögd. Roskilde kombinerat med detta band är en helt gjutet koncept som i princip är oslagbart. Moment som när alla skrattar med i Feel Good Inc. eller intensivt vinkar med till On Melancholy Hill är oförglömliga.

Men. Sen händer något som inte får ske. Clint Eastwood, kvällens sista låt avbryts abrupt, och står man inte längst fram är det svårt att förstå varför. Någonting allvarligt har skett, och en krypande ångest ersätter väldigt hastigt den magiska känslan. Hur allvarligt är det? Och vad är det som har hänt?

Det visar sig sedan att gästsångaren Del The Funky ramlat av scenen och skadat sig. Hur illa det är framgår inte, men tillräckligt för att skapa det absolut största antiklimatiska slutet sedan Roskilde 2000. Det hela känns extremt märkligt, men trots detta bokstavliga klavertramp så har Gorillaz fortfarande framfört en av festivalens starkaste minnen.