En ko som idisslar

Interpol, Roskilde Festival

En ko som idisslar

Fy. Fan. Va. Tråkigt.

En gång i tiden hittade Interpol en rytm, sedan har de hållit sig till den. Karriären igenom. Live är det som att titta på en ko som idisslar. Att den mest spännande beståndsdelen i detta anti-jippo är att Paul Banks bekransar sin svarta deppkostym med ett par vita solglasögon säger egentligen allting. De stationerar sig på scen och gör ungefär exakt samma sak som på skiva. Det finns inte heller någonting i det visuella som är värt att lägga ögonen på, man kan lika gärna blunda.

Resten av bandet står respektive sitter på scenen i sina slimmade, sobra och mörka kostymer och maler i takt med Banks malande barytonröst. Samma. Samma. Samma. När New York-bandet släppte sin debut Turn On The Bright Lights 2002 serverade de ett antal monotont, mysdystopiska postpunksstycken, mallade efter Joy Divison, som funkade förhållandevis bra. Därefter har det bara gått utför. Interpol är ingenting annat än en anemisk kopia av betydligt bättre anemiska rockband. Och live blir bandets enformighet och färglöshet makalöst tråkig.

Det är det allra äldsta låtmaterialet som räddar detta från total förlisning. Även detaljer som ibland framträder, som att de låter som Modest Mouse i Rest My Chemistry, gör detta något mindre outhärdligt.

Det är synd att Interpol peakade (och inte särskilt högt) redan 2002. I en parallell verklighet finns det ett Interpol som tar en annan väg och faktiskt förvaltar det melankoliska rockarvet på ett värdigt sätt. Nu fortsätter de bara att gräva sig allt djupare ned i total meningslöshet. Och de referenser man närmast tänker på när bandet musicerar är inte storheter som Joy Division och Echo & The Bunnymen, utan snarare urvattnade b-akter som Editors och White Lies.

Det är också fullständigt barockt att ett risigt band som The Killers framstår som en av få kvarvarande vinnare ur det som var rockscenen i början på 2000-talet. Särskilt när man väger dem mot Interpol.

LÄS FLER RECENSIONER FRÅN ROSKILDE